Recenze: Urmila Čaudharíová - Dětská otrokyně

19. února 2013 v 20:17 |  Recenzní knihy

Autor: Urmila Čaudharíová

Vydalo: Ikar

Poskytlo: Knižní klub

Velká chudoba, nezaměstnanost a negramotnost v Nepálu nutí často rodiny prodávat své dcery do bohatších rodin jako takzvané kamalarí neboli dětské otrokyně. Dívky jsou tak od velmi útlého věku nuceny tvrdě a těžce pracovat za což mnohdy nedostávají žádný plat. Jsou nuceny spát na zemi, jíst zbytky od bohatých večeří svých pánů a jsou neustále ponižovány a zesměšňovány.

Kniha Dětská otrokyně líčí těžký osud Urmily Čaudharíové, která byla prodána jako kamalarí, když jí bylo pouhých šest let. Od té doby zažívala jen strach, hlad, bezpráví a samotu a musela snážet nejrůznější příkoří. Urmila ve své knize, kterou napsala společně s německou novinářkou Nathalií Schwaingerovou líčí těžký osud dívek kamalarí a zároveň nás seznamuje s Nepálskou kulturou, zvyky, tradicemi i jazykem.

Urmila za svůj dlouhý život, který strávila coby dětská otrokyně vystřídala několik domácností, ve kterých musela sloužit a zastávat i ty nejtěžší práce. Mnohdy nedostala najíst, nesměla chodit do školy, nesměla jíst s ostatními u stolu a byla považována za méněcenou. Rozhodla se však, že se nevzdá a že pro sebe i ostatní dívky, které byly prodány stejně jako ona vydobije svobodu a zastaví celý systém prodeje kamalarí.

Moc dobře ví, že si zvolila velmi těžký úkol, ale je plně odhodlaná bojovat za svobodu všech dívek, které musí otročit a nechat se neustále ponižovat a tyranizovat. Podaří se jí proklestit si cestu na svobodu z těžkého otroctví? Začne jednou chodit do školy stejně tak jako děti rodin u kterých sloužila?

V knížce se objevují slova v nepálštině, která jsou buď vysvětlená přímo v textu samotného příběhu nebo si je čtenář může vyhledat v krátkém slovníčku, který nalezne na konci knihy. Popis nepálských tradic a svátků se kterým se v knize také setkáme celý příběh ospoň lehce odlehčí a mile ho zpříjemní.

Dozvídáme se tedy ne jenom o těžkém osudu zotročených dívek, ale i o zvycích tamnějších obyvatel, kteří si na dodržování jednotlivých svátků velmi zakládají. Nejkrásnějším ale zároveň i nejděsivějším svátkem je nejspíše svátek Mághí, který je jakousi obdobou našeho Nového roku. Zároveň je to však svátek kdy od vesnic přicházejí kupci a kdy dochází k prodeji dívek jako kamalarí.

Knížka určitě zaujme starší i mladší čtenáře a podle mého by neměla chybět v žádné veřejné i soukromé knihovně jako příklad toho, že i v dnešní vyspělé společnosti jsou lidé nucení prodávat své děti aby se alespoň částečně uživili. Kniha je důkazem toho, že i dnes je v mnohých zemích páchané bezpráví na dětech a že i v dnešní době není všude samozřejmostí chodit do školy a prožít si bezstarostné dětství jaké známe my.