Recenze: Lars Kepler - Paganiniho smlouva

17. března 2013 v 9:21 |  Recenzní knihy

Autor: Lars Kepler

Paganiniho smlouva je druhým detektivním románem z pera Larse Keplera, který o sobě dal poprvé vědět svojí knihou Hypnotizér. Tuto knihu jsem dostala na recenzi od nakladatelství Host, za což jim moc děkuju a teď už se vrhneme na samotnou knihu.

Paganiniho smlouva. Nezrušitelná smlouva, která se nedá nikterak obejít a nekončí ani smrtí toho, kdo ji uzavřel. Neuzavírá se žádným podpisem, jak je tomu u běžných smluv běžné a pokud nedodržíte přesně stanovené podmínky, které jsou u jejího stvrzení jasně dané, dostihne vás vaše nejčernější noční můra.

Příběh se začíná odvíjet ve chvíli, kdy je na opuštěné lodi nalezena utopená mladá dívka. Podivné na tom je, že na jejím těle nejsou patrné žádné stopy po vodě a nejsou ani na celé lodi. Tak jak je potom možné, že má dívka plné plíce vody? Případem se začne zabývat kriminální detektiv Joona Linna, kterého známe už z knihy Hypnotiér. Zjišťuje, že dívka nebyla na lodi sama. Spolu s ní po moři cestovala ještě její sestra se svým přítelem. Ale kde jsou? Ukrývají se někde před vrahem, který zabil mladičkou Violu Fernandesovou nebo byli uneseni?

Než však Linna stihne na cokoli přijít, objeví se na scéně další mrtvola. Je jím generální ředitel Inspekce pro vývoz strategického zboží Carl Palmcrona, který se oběsil ve svém bytě. Podivné na jeho smrti je, že v místnosti, kde sebevraždu spáchal není žádný nábytek. Palmcrona si pravděpodobně několik dní před sebevraždou přivázal na lustr provaz. Po čase, když se k činu odhodlal si stoupl na svojí pracovní tašku, kterou postavil na jednu z jejích hran, stoupl si na ní a odkopl jí stranou. Všem je jasné, že se nejedná o vraždu, ale není možné, že mezi sebevraždou Palmcrony a vraždou Violy Fernandézové existuje nějaká spojitost?

U knihy jsou ocenila poměrně krátké kapitoly, takže se krásně četla a děj tak lépe odsýpal. Není to sice nijak podstatné, protože delší kapitoly mi vážně nevadí, ale na druhou stranu to bylo docela příjemné. Hlavně v případě, kdy sem si četla v autobuse nebo ve vlaku a musela sem vystoupit. Prostě sem krásně dočetla kapitolu, knížku zaklapla a nemusela pak dlouho hledat na kterém odstavci sem skončila jak tomu bývá u knížek, které mají kapitoly delší.

Celá zápletka románu je velmi dobře promyšlena a celé rozuzlení přichází až úplně na konci. Celou knihu tak zůstáváte napjatí, a v jakési milé nejistotě z toho, kdo je vlastně vrah a kolik lidí, je do vražd a celého případu zapletených. Lars Kepler opět prokázal, jak výborným spisovatelem je a že jeho knihy stojí opravdu za přečtení.

Pokud bych měla knihu srovnat s Hypnotizérem na kterého jsem psala recenzi už dříve, tak musím přiznat, že ten se mi líbil o trošku víc než Paganiniho smlouva. Přišla mi taková napínavější a o trochu víc záživnější. Paganiniho smlouva byla na můj vkus docela dost politická a spíš než na samotné vraždy, kterých potupně přibývá se vyšetřuje spíš samotný obchod se zbraněmi. A to mi trošku vadilo. Jinak je Paganiniho smlouva dobře napsaná a napínavá kniha, která má spád a díky krátkým kapitolám, o kterých sem už psala, se i dobře čte. Pokud máte doma první případ detektiva Joony Linny, určitě by vám v ní neměla chybět ani Paganiniho smlouva, kterou ocení všichni milovníci detektivních románů a severské krimi.

Knížka se samozřejmě počítá i do knižní výzvy, kde se můžete podívat na všechny knížky, které jsem od začátku roku přečetla a třeba se jimi i inspirovat k přečtení nějaké dobré knihy. Pod recenzí najdete ještě video s hudbou samotného Paganiniho. Jedná se o skladbu o které se v knize hovoří a kterou jsem při čtení této knihy docela dost poslouchala. Určitě si jí pusťte a začtěte se do další velmi dobré kriminálky, kterou vám přináší nakladatelství Host.