Recenze: Paul Lieberman - Lovci mafie

20. března 2013 v 17:31 |  Recenzní knihy

Název: Lovci mafie

Autor: Paul Lieberman

Vydalo: Plus

Poskytlo: Martinus

Kniha Lovci mafie je vynikající knihou, která se opírá o zkutečné události, které se odehrály ve čtyřicátých letech v Los Angeles. V té době zde policie založila speciální utajenou jednotku, která se nestarala o nic jiného než o boj s místními mafiánskými gangy a gengstery. Tato jednotka se neřídila žádnými pravidly a ve svém konání a výkonu práce měla naprosto volné ruce. Nikdo jim do jejich činnosti nezasahoval, nikdo ji nekomentoval. Jejich hlavním úkolem pak bylo zlikvidovat mafiánského bosse Mickeyho Cohena.

Lovci mafie jsou velmi dobře a poutavě napsaní. Nejedná se však o klasický druh beletrie, na který jsme zvyklí. Autor zde vypráví jednotlivé příběhy všech zůčastněných postav, které se vzájemně prolínají, mísí a ovlivňují. Jedná se tak spíše o biografickou knihu, která je však velmi dobře zpracovaná a čtenáře tak nenudí pílišnými podrobnostmi, daty ani složitými termíny. Zkrátka se jedná o jakousi milou kombinaci klasického příběhu jednoho města a jeho obyvatel a zároveň o velmi podrobné líčení veškerých faktických událostí.

Píše se rok 1949 a v Los Angeles vládne nelítostnou rukou gangster a brooklynský rodák Mickey Cohen, který ovládá veškeré nelegální praktiky, obchod se zbraněmi či drogami, bílým masem. Vede nelegální sáskařské herny, které jsou rozmístěny po celém městě a které mu vynáší neuvěřitelné sumy peněz. O jeho ochranu se starají dobře vycvyčení gangsteři, kteří jsou zároveň Mickeyho věrnými poskoky, kteří dokáží zastrešit i otrlé policisty. Mickey má tak pod kontrolou celé město i s jeho ekonomikou a hospodářstvím. Učiní někdo jeho řádění přítrž? A jak vysoká bude cena za jeho hlavu?

Kniha barvitě líčí veškerá gansterské praktiky, obchody a velmi podrobě popisuje jejich tehdejší život ve Městě andělů. Setkáváme se zde s nejrůznějšími osudy jak samotných mafiánů, tak i jejich rodin, přítelkyň a příležitostných milenek, ale i s příběhy všech zůčastněných policistů, kteří se pokoušely dostat mezi ně a ukončit tak jejich vládu v Los Angeles.

Kniha je dle mého názoru spíše určená mužům než ženám, i když i ty může oslovit svým originálním pojetím a zpracováním. Mě osobně se velice líbila a nemohla jsem se od ní odtrhnout. Určitě jí tak doporučuji všem milovníkům napětí, gangsterek a akčních thrilerů, protože ti si v Lovcích mafie přijdou stoprocentně na své.

Autor při jejím psaní čerpal především z výpovědí všech aktérů a tehdejších událostí a pátral i v Los Angeleských archívech a nejrůznějších záznamech. Kniha je na konci doplněna fotografiemi všech osob, o kterých se v knize hovořilo, což ji velice obohacuje a činí ji pro čtenáře zajímavějším. Fotografie navíc napomáhájí výrazněji rozvíjet čtenářovu představivost o jednotlivých podobách jak policistů tak i samotných gangsterů.

Kniha se stala předlohou ke stejnojmenému americkému filmu, který natočil Ruben Fleischer. Samozřejmě se počítá do knižní výzvy. :D