Recenze: Lawrence Norfolk - Slavnost Johna Saturnalla

11. dubna 2013 v 19:42 |  Recenzní knihy

Autor: Lawrence Norfolk

Vydalo: Argo

Poskytlo: Martinus.cz

Ahojky. A je tu další recenze na knížku, kterou sem dostala ke zrecenzování. Jedná se vynikající historický román od Lawrence Norfolka, kterého mám strašně moc ráda a tak sem totálně spokojená, že mám tuhle knížku doma. Je fakt, že jsem jí četla docela dlouho, ale teď sem toho měla hodně do školy a tak a nebyl moc čas číst, což mě moc mrzelo a čas na odeslání běžel jak splašenej, ale i tak sem to docela dobře stihla. Ale teď už dost keců a vrhnem se na recenzi samotnou. :D

Představte si Anglii v 17. století. Z celé říše se pomalu vytrácí staré zvyky a tradice, které jsou zavrhovány a nahrazovány křesťanskými svátky. Lidé jsou nuceni se církvy, která se rychle dostává k moci přispůsobovat a za svou neposlušnost nebo sebemenší odmítání jejího učení jsou přísně a krutě trestáni.

Na vliv církve doplácí i mladá Susan Sandallová, která žije v malé chaloupce v lese. Vyzná se v bylinkách, léčivých odvarech, nápojích a mastech, kterými obyvatelům Backladského kraje pomáhá od všeljakých nemocí a neduhů. Církevním hodnostářům a knězům se však její počíná nezamlouvá a Susan je nařčena z čarodějnictví. Je nucena opustit svůj příbytek a uchýlit se do opuštěné a poničené chatrče daleko v kopcích. Zde svého syna Johna učí starým zvykům a tradicím a vtlouká mu do hlavy všechny svoje znalosti.

A to je jen část z celého úchvatného příběhu z dílny Lawrence Norfolka. Celý příběh se začíná odvíjet ve chvíli, kdy je ještě coby malý chlapec převezen na Bucklandském panství, které pevnou rukou spravuje sir William Frementle, aby se zde na přání své zesnulé matky naučil kuchařskému řemeslu a našel zde nový domov a zázemí.

V panství si John mění své příjmení Sandall na Saturnall aby si tak co nejlépe uchoval vzpomínky na svou matku a na bájnou slavnost antických saturnálií, kterou jeho předkové tajně organizovali v předchozích staletích a o které mu matka vyprávěla. John se velmi bystrý a učenlivý a během let, která na panství stráví se dopracuje až na post dobrého a uznávaného kuchaře. John se tak stane nejmladším kuchřem tehdešího světa. Je dokonce poctěn přípravou svatební hostiny Williamovi dcery Lucrécie. K svatbě však nedojde něbeť celá Anglie vstupuje do války.

Další z historických románů od Anglického spisovatele Lawrence Norfolka přináší bravurně napsaný, poutavý a do nejmenšího detailu propracovaný příběh. Naleznete v něm nejen poznání historických událostí tehdejší doby, ale i příběh plný zvratů, intrik a lásky, který vás naprosto pohltí. Kniha nám navíc dovolí nahlédnou do prostředí tehdejšího prostředí kuchyně a gastronomie, což v jiných historických knihách nenajdete. Je to zkrátka fantastická a naprosto jedinečná kniha.

A za zmínku stojí i její úžasná obálka, která je vážně moc povedená a upoutá vás na první pohled. Zkrátka vás donutí vzít knihu do ruky a podívat se, co že takováhle krásná obálka ukrývá. I celé vnitřní uspořádání knihy je moc krásné. Začátek každé kapitoly je uveden krrátkým textem psaným jazykem, jakým se tehdy mluvívalo, který obsahuje popisy jednotlivých chodů bohaté hostiny, kterou pro vás čtenáře John Saturnall připravil.

A jak už čtenáři mého blogu vědí, tato fantastická kniha se počítá i projektu knižní výzva. :D Já moc děkuji internetovému knihkupectví Martinus.cz za poskytnutí recenzního výtisku a jsem strašně moc ráda, že můžu mít tuhle knížku doma v knihovničce. A i vy si jí určitě přečtěte, protože to vážně stojí za to. :D