Recenze - Jojo Moyesová: Než jsem tě poznala

22. června 2013 v 12:07 |  Recenzní knihy

Autor: Jojo Moyesová

Vydalo: Ikar

Poskytlo: bux.cz

Ahojky všichni. Vítám vás vřele u své další recenze. Tentokrát to bude recenze na fantastickou, dojemnou a naprosto strhující knížku ,,Než jsem tě poznala", která u nás už brzy vyjde. Já tímto strašně moc děkuji internetovému knihkupectví bux.cz, které mi knížku poskytlo v pracovním recenzním vydání, takže sem si jí mohla přečíst pěkně z předstihem. A sem za to strašně ráda, protože tahle knížka mě vážně dostala a hodně mě chytla za srdíčko. Dlouho sem nic podobného nečetla a naprosto mě to odrovnalo.

Knížka začíná v okamžiku, kdy mladého Willa srazí na ulici motorkář. Will je po nehodě zcela ochrnutý - může pohybovat jen hlavou - a přemýšlí nad sebevraždou o níž se i pokusí. Se svými rodiči uzavře dohodu. Dají mu půl roku na to změnit názor na podstoupení asistované sebevraždy na klinice ve Švícarsku. Pokud se ani za tuto dobu nerozmyslí, sami ho na ní odvezou. V tu chvíli přichází na scénu mladá, milá, energická, okouzlující a trošku praštěná Luisa Clarková, která právě ztratila místo v kavárně.

Luisa nastoupí na místo Willovi ošetřovatelky a společnice a společně s Willovým asistenten Nathanem se starají o Willovo zdraví - jak duševní, tak i fyzické. Luisa však netuší, že se zapletla do komplotu, který na Willa připravila jeho matka. Má mu dodat potřebnou vůli, energii a chuť vrátit se zpátky do života a přestat pomýšlet na to, že zkoncuje se svým mladým životem.

Luisa vynakládá veškerou svou energii a čas pro to, aby Willovi co nejvíce zpříjemnila dlouhé nekonečné dny, které musí ztrávit upoután na invalidní vozík nebo na lůžko poku mu bolet nedovolí se posadit. Dívají se spolu na filmy, poslouchají hudbu, povídají si ho litaretuře a postupně mezi nimi vzniká velice křehké přátelství, které se možná pomalu začne měnit v něco většího a silnějšího.

Než jsem tě pozanala je dojemný příběh plný zvratů, lidského utrpení a bolesti, ale i sccén, kdy hlavní hrdinové zcela zapomínají na své statosti, bolesti a trápení a snaží se užívat si života, pokud e jim k tomu naskytne vhodná příleitost. Navíc...celý příběh je naprosto okouzlující jedinečný a čtenář se natolik zblíží s jeho hrdiny, že v okamžiku, kdy dočtete posledí slovo poslední věty a knihu zaklapnete budete se k nim v myšlenkách stále a stále vracet.

Tuhle knížku sem měla přečtenou doslova jedním dechem, ale hrozně dlouho mi trvalo, že jsem jí nějak vstřebala a mohla začít psát recenzi. Jak ž jsem psala...totálně mě uzemnila, pohltila, dostala do kolen a konec mě dohnal k půlhodinovému pláči. Určitě si tuhle knížku pořiďte nebo si jí minimálně přečtěte, protože to vážně stojí za to. Je to krásný příběh ze života, který vás vytrhne ze čtení všech těch YA knížek, které jsou stejně pořád o tom samém - tohle je naprosto jedinečná knížka, která vám dá víc než cokoli co u nás v poslední době vychází.

Dá vám naprosto jiný pohled na svět a na lidi v něm. Ukáže vám, že na lidi s postižení bychom se neměli dívat zkrz prsty nebo je přehnaně litovat a vysloveně se jim vnutit s pomocí, o kterou mnohdy ani nestojí, protože je to pro ně ponižující a cítí se potom mnohdy ještě hůř. Spíš bychom je měli bez okolků přijmout mezi sebe a chovat se k nim tak, jako by jim nic nebylo. I tom je knížka ,,Než jsem tě poznaala". A to se mi na ní strašně moc líbí.

Jojo Moyesová vytvořila tak nádhernej příběh, že něco takového vám prostě v knihovničce chybět nesmí. Než jsem tě poznala se samozřejmě počítá do projektu ,,Knižní výzva" a já sem strašně ráda, že můžu mít tuhle knížku doma a že jí do projektu můžu zařadit. Takže ještě jednou moc děkuji bux.cz za poskytnutí recenzního výtisku a doufám, že i vy si tuhle dojemnou a živočišnou záležitost přečtete.

Při kliknutí na tenhle odkaz se můžete podívat na naprosto odlišnou recenzi, krterou jsem objevila na internetu a naprosto s ní nesouhlasím - co vy na to? Určitě se vyjádřete - já si to moc ráda přečtu :D Ale u tohohle sem se vážně rozčílila...