Recenze: Scarlett Thomasová - Konec pana Y

9. července 2013 v 14:43 |  Recenzní knihy
Název: Konec pana Y

Autor: Scarlett Thomasová

Ahoj lidi. Tak a máme tu další recenzi a fantastickou knížku, kterou mi ke zrenzování pokytlo nakladatelství Host, za což jim mooooooooooooooooooooc děkuji. Na tuhle knížku sem se moc těšila, protože jsem od autorky četla ,,Náš tragický vesmír" - recenze je na blogu v rubrice ,,Recenzní knihy", v níž se můžete dočíst jak moc se mi tahle knížka líbila. A tak jak se mi líbil ,,Náš tragický vesmír" tak ,,Konec pana Y" se mi líbil nad ještě o trochu víc. :D

Scarlett Thomasová nezklamala a opět převedla vynikající výkon. Tahle knížka - a v podstatě celá autorčina tvorba - je natolik výjimečná a jedinečná, že se nepodobá ničemu, co u nás bylo zatím vydáno. Je to neotřelé, vynikající, čtivé, napínavé, má to výbornou zápletku a naprosto pohlcující děj. Co víc byste si od takhle dobré knihy měli přát?

Hlavní hrdinkou tohohle příběhu je studentka Ariel Mantová, která právě pracuje na své dizertační práci, kterou věnovala tajemnému obskurnímu spisovateli Thomasovi E. Lumasovi, jehož dílo Konec pana Y obestírá tajemná kletba. Ariel se podaří získat velice vzácný (jeden z celkových tří) výtisků této knihy po které touží víc než po čemkoli jiném. Po jejím přečtení se však zaplete do nekonečného a děsuplného kruhu událostí, které mají navždy změnit život nejen jí, ale i lidem v jejím nejbližším okolí.

Cetrem celé Lumasovi knihy je záhadná ,,Troposféra" do které lze z našeho světa proniknout pomocí nápoje jehož přesný recenpt kniha obsahuje. Ariel neváhá a i přes kletbu a tajemství, které knihu obestírají si nápoj přpraví a vydá se do ,,Troposféry" - místa, které se v ničem nepodobá našemu světu. Do místa, kde čas plyne jinak než u nás a kde se dějí podivné věci. Tím, že vstoupí do tohoto místa však nevědomky celou situaci jen zhorší.

Kniha britské autorky Scarlett Thomasové je natolik úžasná, že jsem v jednu chvíli sama toužila po tom, připravit si nápoj s jehož pomocí se lze do Troposféry dostat a zjistit, jestli je něco takového opravdu možné a realizovatelné. Natolik mne celý příběh pohltil.A popravdě - touhle úvahou se zabívám ještě dodnes takže je dost možné, že si jednou ten nápoj vážně připravím a to pak bude mazec - o tom vám pak napíšu. :D Vůbec z toho nemůžu spát.

Navíc, vážně se mi nepodařilo zařadit knížky Scarlett Thomasové - a tuhle obzvlášť - do jednoho určitého žánru. Sice byste si mohli myslet - alespoň podle popisu děje - že se jedná o sci-fi nebo něco podobného, ale opak je pravdou. Je to dost filozofické, objevují se v ní úvahy o životě, lidské existenci, vlastnostech a proměnách vesmíru a spoustu dalších věcí, které do sci-fi žánru nepatří ani náhodou.

Tuhle knížku určitě všem vřele doporučuju, protože je to napro unikátní a vynikající čtení, které b¨vás v žádném případě nebude nudit. Konec pana Y je poutavá, čtivá a velmi záživná knížka, která vás naprosto pohltí a její děj vás natolik pohltí, že nebudete schopni knihu odložit.