Recenze: R. J. Palaciová - (Ne)obyčejný kluk

19. září 2013 v 12:16

Autor: R. J. Palaciová

Vydalo: Knižní klub

Poskytlo: bux.cz

Ahoj, drazí čtenáři a knihomolové. Dneska bych vám ráda představila jednu naprosto fantastickou knížku, která u nás nedávno vyšla. Jedná se o knihu (Ne)obyčejný kluk a musim říct, že si mne získala hned při první přečtené stránce. Za recenzní výtisk moc moc moc děkuji internetovému knihkupectví bux.cz.

Tahle naprosto fantastická knížka vypráví příběh malého chlapce Augusta, který se vlivem mutace genů narodil se znetvořeným obličejem. Jinak se na něm jeho postižný nepodepsalo. Až do této chvíle se Auggie učil doma se svou matkou, ale nyní by měl nastoupit do páté třídy místní výběrové školy. To samozřejmě doprovázejí obavy z neznámého prostředí, reakcí dětí i samotných učitelů, protože kvůli jeho obličeji se každý Auggimu raději vyhýbá. A jak se brzo ukáže Auggieho obavy byly oprávněné.

Spolužáci se k Auggiemu nechovají zrovna hezky až na pár výjimek jako je třeba sympatická holka Summer, která si k němu přisedne u oběda aniž by jí o to někdo požádal a chová se k němu naprosto normálně a přirozeně. Dalším přítelem se mu stane spolužák Jack. Ten se s ním sice ze začátku kamarádí jen proto, že ho o to požádal ředitel školy, ale postupně zjišťuje jak moc je Auggie fajn a že si spolu mohou užít spoustu srandy. :D

Knížka je strašně moc krásná a čte se vyložen jedním dechem. Je koncipována do několika částí, které se vztahují vždycky k jedné z postav celého příběhu. Každá část je tak psaná v první osobě a postava vám jí jakoby vypráví. Dozvídáme se tak spoustu věcí nejen ze života samotného Auggieho, ale i jeho sestry Vii, Summer nebo Jacka. Všechny postavy mluví především o tom, jaké jsou jejich pocity a postoje k našemu hrdinovi a jak vnímají celou situaci.

Tím, že všechny postavy mluví přímo ke čtenáři, uvádějí ho přímo do středu dění a vtahují ho do samotného děje. A to se mi na knize opravdu hodně moc líbilo a má z to u mě velký palec nahoru. Je to nohem lepší a jaksi osobnější, než když čtete knihu, kterou vám vypráví sám autor. Alespoň já mám tenhle styl psaní raději.

(Ne)obyčejný kluk je krásnou, dojemnou a naprosto fantasticky napsanou knihou o tom, jak je těžké najít si přátele, když se od ostatních lidí nějak odlišujete. O tom jak se k jakkoli hendikepovaným lidem chová jejich okolí a o celkovém postoji k těmto lidem. Je to ale taky knížka o přátelství, odvaze, hrdinství a odhodlání postavit se nepřízni osudu, najít si kamarády v neznámém prostředí a ukázat lidem, že být odlišný nutně neznamená být zlý, hloupí nebo méněcenný.

Osobně tuhle knížku všem doporučuju, protože o podobných tématech je dobré psát a ještě lepší je o nich číst. Zvlášť v dnešní době plné předsudků je tahle kniha vynikající záležitostí. Navíc…hodí se jak pro děti tak i pro dospělé a kdyby to bylo čistě na mě, tak bych jí dala jako jednu z knih, které by se měli na školách číst a o nichž by se mělo mluvit.

Nebudu tajit fakt, že jsem v některých pasážích brečela, nadávala na zlobu lidstva a na to, jak k sobě lidé dokážou být hnusní a krutí. Auggie je pro mě strašnou ikonou, protože se nad všechno dokázal povznést a ačkoli e k němu osud nezachoval zrovna dvakrát pěkně, dokázal se s tím nějakým způsobem vyrovnat a vyjít mezi lid se vztyčenou hlavou. A za to má právem můj obdiv. A měl by mít i ten váš.

Nad tímhle tématem je opravdu potřeba se zamyslet, protože lidí s postižením je dost a měli bychom se k nim chovat stejně jako ke všem ostatním a ne je nějak odsuzovat. To mi příde jako vrchol imbecility. Navíc mne inspirovala hned ke dvěma jako by projektům.

Prvním je moje první beseda, kterou hodlám uskutečnit u nás v knihovně pro děti prvního i druhého stupně. Ta by se měla týkat přímo tomuhle tématu a i o knížce se tam hodlám zmínit a tak nějak se o ní rozhovořit. Ve škole si stejně máme připravit nějakou aktivitu nebo besedu pro určitou věkovou skupinu, tak se chopím tohohle.

Tím druhým projektem je něco přímo pro vás. K němu mne inspirovali jakési zásady, které Augiiho třídě dával jejich profesor na angličtinu. Na každý měsíc vybral jeden citát nebo zásadu, o které se ten měsíc bavili a nakonec o ní napsali slohovou práci. Něco podobného bych chtěla přinést i já vám a budu moc ráda, když se zapojíte. Tenhle projekt ale odstartuje asi až v lednu příštího roku abych měla dost času to všechno promyslet a připravit. A aspoň začneme pěkně od nového roku s něčím novým co má myslím smysl ne?
To by bylo asi tak všechno co bych vám dneska chtěla říct. Knížku si rozhodně přečtěte, protože je to vážně vynikající kniha, kterou si stojí za to přečíst.