Recenze: Jan Folný - Buzíčci

28. října 2013 v 20:40 |  Recenzní knihy
Název: Buzíčci

Autor: Jan Folný

Poskytlo: Martinus.cz

Ahoj ahoj milé buzničky i nebuzničky. :D Jooo tohle sem si tak trochu pučila z týhle super zábavný a čtivý knížky, ale tak to snad až zas tak moc nevadí. :D Za poskytnutí recenzáku moc děkuju internetovému knihkupectví Martinus.cz a zároveň i nakladatelství Host, za to, že se rozhodlo tuhle knížku vydat, protože je to vážně moc dobrý čtení. Pro mě to byla dost oddychova od všechny těch kriminálek a filofickejch knížek, který sem poslední dobou četla a byla to vážně moc příjemná změna.

Snad každý už někdy viděl na ulici, v baru nebo i blbim filmu dva muže, či dvě ženy, jak se navzájem líbají, mazlí, nebo se jen tak drží za ruce. Dřív dost odsuzovaná záležitost, dnes naprosto normální věc. Alespoň pro většinu z nás - i když mezi námi i dneska najdou blbečkové, kterí se pochechtávají, ukazují si a mají nemístné a mnohdy dost nechutné poznámky na účet buzniček.

Ale jací tito lidé jsou? Jak prožívají své lásky, vztahy, rozchody a jak se dívají na lidi, kteří jim vůbec nerozumí a ani se je nesnaží poznat? To nám krásným, osobytým a velmi lehce napsaným stylem popisuje český spisovatel Jan Folný, vlastním jménem Jan Folvarčný, kterému u nás vyšla již jedna kniha (Od sebe | k sobě). Tuhle knížku bych si moc rád přečetla, protože se mi styl, jakým autor píše, moc líbí a po knížce Buzíčci to bude určitě příjemné čtení. :D

Buzíčci jsou knížkou s jedenácti povídkami s dost jasnou tématikou - název o tom mluví sám o sobě. Setkáváme se v ní s několika ,,buzíčky" z Prahy a seznamujeme se s jejich zážitky, osudy, láskami, partnery, postřehy i trablemi, které jim jejich odlišná sexuální orientace přináší. A že to vždycky nemají jednoduché je snad jasné ne? :D Jednoduchý život nemá nikdo - a už vůbec né ten, který je nějakým způsobem výjimečný nebo odlišný od ostatních.

Povídky jsou psány buď z pohledu některého z hrdinů té dané povídky, nebo nám jejich příběh vypráví sám autor, což se mi velmi líbilo - i když se mi popravdě líbila více verze, kdy nám svůj příběh vypráví přímo jeden z ,,buzíčků". Bylo to takové osobnější a lépe jsem se s postavou a jejími pocity zžila a i se mi ta povídka lépe a lehčeji četla.

V knížce se setkáte třeba s dvacetiletým Míšou, který se rozhodne psát vlastní blog o sobě a svých postřežích ze světa buzniček, jeho přítelem Čin-Činčinem, Tomášem, kterému se v jeho třiceti letech zhroutí vztah s jeho partnerem poté, co se Josef rozhodne pro sexuální hrátky ve třech - na což Tomáš není vůbec stavěný nebo lesbičkou Martou, které na chvíli učaruje neznámá slovenka - doma má však milující přítelkyni a jejich společného syna.

Všechny postavy z knížky mají něco společného. Jsou to buzničky, kteří se nebojí mluvit o svých pcitech, partnerech, se kterými kdy spaly, ale i o svých touhách, snech a plánech, které se ne vždycky uskuteční. Postupem času zjišťujeme, že se některé z postav navzájem osobně znají nebo jedna o druhé vědí, i když jen z barů, putik nebo internetových stránek.

Buzíčky všem vřele doporučuju, protože je to vážně moc pěkná a čtivá knížka, která rozhodně stojí za přečtení. :D Čte se strašně lehce a věřte mi, že se u některých povídek - zvláště pak u té první - opravdu nasmějete. Možná vám ale taky ukápne nějaká ta slzička, protože některé povídky jsou nejen vtipné, ale i dojemné.

Osobně jí všem vřele doporučuju, protože vám může změnit pohled na odlišnost lidí, kteří žijí mezi námi a odlišují se jen svojí sexuální orientací kvůli které nebývají vždy pochopeni a některými lidmi i odsuzováni. A to není dobře. Aspoň podle mně ne. A díky Janu Folnému je můžete krásně poznat aniž byste se jich museli na cokoli vyptávat. :D A to je na knížce jedno velké plus.

A mám i jedno plus - asoň doufám - taky pro vás. Oslovila jsem autora s prosbou o krátký rozhovor. Doufám, že se mi brzy ozve a že s ním bude souhlasit. Takže se můžete těšit a případně mi i napsat, co by vás zajímalo a na co byste se chtěli Jana Folného zeptat. :D Tak se zatím mějte krásně a čtěte něco pěkného.