Recenze: Jaroslav Rudiš - Národní třída

11. listopadu 2013 v 15:08 |  Audioknihy

Autor: Jaroslav Rudiš

Namluvili: Hynek Čermák, Kristýna Frejová

Vydalo: One hot book

Ahoj lidi. Tak jak se máte? A co pěkného čtete? Dneska bych vám chtěla něco říct o další super knížce, kterou se dostala na zrecenzování od Radioservisu, za což jim strašně moc děkuji. Už mám od nich opravdu pár dobrých audiovek a sem za ně vážně moc ráda, protože se i tak naskýtá nový rozměr toho jak a co číst. :D

Národní třída je fantasticky namluvený, zajímavý a poutavý příběh, který vás na konci fakt dojme. Alespoň mě dojal, ale já sem poslední dobou nějaká přecitlivělá tak nevím, jestli se mejma střeštěnejma pocitama můžete řídit nebo ne. :D No...každopádně si jí určitě pusťte nebo přečtěte, protože je to fakt moc úžasnej příběh. :D

Vypravěčem celého příběhu a zároveň v podstatě jediným hrdinou je docela sympatickej típek Vandam. Je to úplně normální chlap, kterýho opustila žena a on teď všechny večery tráví v hospodě, syn se s ním občas vídá, ale asi to mezi nima taky neni nic moc. Vandam nám vypráví svůj životní příběh - hovoří o svém dětství, názorech, postojích a všem, co se kolem něj děje.

Vandam je věčně na někoho nebo na něco nasranej a považuje se za bojovníka za svojí pravdu a názory za kterejma si stojí stůj co stůj. Bohužel strašně rychle vypění, takže platí za velkýho rváče. Je bojovníkem, poslední Římanem, jak sám říká. Jeho život je jeden velkej soukromej boj - od sledování filmů s Jeanem-Claudem van Dammem (od nich se také odvíjí jeho přezdívka - Vandam - i on totiž dělá 200 kliků každej den) po studování válečnických zvyků starých Germánů a římských legií.

Vandamův život rozhodně není peříčko. Prošel si docela vzpurnym a bouřlivym dětstvím, kriminálem, drogami...má toho za sebou zkrátka hodně, ale pořád je to hodně, opravdu hodně, charakterní člověk se svými vlastními zásadami a názory, které si rozhodně nenechá nikým vymluvit a pevně si za nimi stojí. A to se mi na něm opravdu moc líbilo. On je to v skrytu duše dobrej chlap, i když se to tak na první pohled nezdá.

Úplně úžasný je to, že Vandam celou dobu mluví přímo ke čtenáři. A to ještě hodně kamarádský stylem, takže máte pocit, jakoby ste seděli vedle něj a naslouchali jeho vyprávění v jeho oblíbený hospodě. :D S něčim takovym sem se ještě nesetkala a docela se mi tenhle styl psaní líbí - o to víc, když je namluvený takovým típkem jakým je Hynek Čermák, který se na postavu Vandama dokonale hodí. Měla sem fakt pocit, že mu tahle role sedla jako novej kabát. :D

Národní třída se díky Hynkovu hlasu opravdu co dobře poslouchá a on sám jí dodává naprosto dokonalé autentičnosti, se kterou sem se ještě u audioknížek nesetkala. Byl to fakt naprosto dokonalej zážitek a osobně si myslím, že kdybych knížku jenom četla, tak z ní takovejhle zážitek mít nebudu. :D Nedokázala bych to takhle přečíst ani prožít. A za to touto recenzí Hynkovi moc děkuju.

Krátce v téhle audio verzi Rudišovi knihy uslyšíte i Kristýnu Frejovou, která se v ní objevuje jen opravdu na chvilku v zastoupení hospodské Lucky, se kterou Vandam stráví pár prosexovaných chvilek. Tím to ovšem mezi nimi skončí a jejich vztah je dál založen čistě na tom, že Lucka pivo čepuje a Vandam ho rád pije. :D

Národní třídu všem vřele doporučuju, protože je to fakt super příběh, kterej vás dostane do kolen. Knížku sem nečetla, ale věřím, že je stejně dobrá jako její audio verze. Ale jak už sem psala, myslím si, že audiokniha je asi lepší, protože se víc dostanete Vandamovi pod kůži a víc jeho osud prožijete, než kdybyste knížku jen četli. Ale kdo ví, třeba si to myslím špatně. Takže se mi nebojte napsat, co si o Národní třídě myslíte a jestli už ste jí četli, poslouchali, nebo se na ní teprve chystáte. :D Zatím se mějte krásně a já se zase brzy ozvu. :D