Recenze: Dagmar Hilarová - Nemám žádné jméno

11. ledna 2014 v 10:43 |  Recenzní knihy

Autor: Dagmar Hilarová

Ahoj drahouškové. Tý jo dneska žádnej večerní článek všímáte si jo? :D Jo tak je víkend, sobota, já zrovna nemám moc učení, takže teď se vám hodlám pořádně pověnovat a určitě připravím i článek na pondělní odpoledne, abyste si mohli počíst až přídete domu ze školy nebo z práce, protože já přídu domu zase až večer, protože máme zkoušku s divadélkem a to je vždycky na dlouho. :D

Ale na to je teď ještě čas. Teď bych vám ráda řekla pár slov ke knížce, kterou jsem dostala od nakladatelství Fragment na zrecenzování. Tou knížkou je naprosto senzační, děsivá, pravdivá ale neuvěřitelně zabijácká záležitost s názvem ,,Nemám žádné jméno".

Téma téhle knížky je určitě všem známé, takže není potřeba ho představovat. Já mám knížky z prostředí koncentračních táborů hrozně moc ráda - četla jsem třeba Sophiinu volbu, Habermannův mlýn, Schíndlerův seznam a další - a musim říct, že tahle knížka, ač je naprosto famozní mi k srdci nepřirostla tolik, jako knížky, které jsem vám tady vyjmenovala. Neříkám, že je tahle knížka špatná, to v žádném případě, ale já osobně mám v tomhle tématu jiné knížky, které se mi líbily o trošku víc nebo mě víc dokázaly vzít za srdíčko.

To se téhle knížce úplně nepodařilo, ale pevně věřím, že si najde své čtenáře, kterým se bude líbit a kteří si třeba díky ní najdou cestu k dalším knížkám, které se tímto tématem zabývají. Já už sem si tu svojí našla, takže tohle byl jen takovej další patník u cesty, kterej sem musela zákonitě minout a sem za to moc ráda. :D

Hlavní hrdinkou téhle uzounké knížečky je mladičká puberťačka Dagmar, která zrovna prožívá svou první lásku - bohužel k německému chlapci. Dagmar je ovšem okolnostmi a dobou doslova usmýkána a násilím odvezena do koncentračního tábora, kde se musí pokusit nějak přežít. Celá knížka je vlastně plná Dagmařiných vzpomínek - ano hlavní hrdinka je i zároveň autorkou knížky - doplněné o popisy všeho co se v koncentráku odehrávalo.Byly to strašlivé věci, o kterých tu mluvit nechci, protože to každý ví a protože mi trhá srdce o tom psát.

Celá knížka je doplněné o fotografie lidí, o kterých se knížka zmiňuje, což se mi moc líbilo, protože když je podobný druh literaturu doplněn nějakými obrazovými přílohami, tak je to vždycky příjemná záležitost. Tak nějak si k protagonistům knížky utvoříte jiný vztah, protože vidíte, jak vypadali a utvrdíte se v tom, že lidé, o kterých čtete, skutečně existovali a že nejsou jen výplodem něčí fantazie.

Knížku určitě všem moc vřele doporučuju, protože si myslím, že o tomhle tématu by se mluvit mělo a nemělo by upadnout do zapomění. Tahle knížka je docela dobrá i v tom, že díky tomu, že je hlavní hrdinkou puberťačka, která se se situací, do které je nedobrovolně vržen, nějak vyrovnat. Díky tomu se tak hrůzy, které se v této době odehrávaly, přiblíží i mladým lidem, kteří jsou třeba na Sophiinu volbu ještě mladí a třeba by jí úplně nepochopili. To se jim u téhle knížky prostě nestane a navíc jim to rozšíří obzory i co se čkolních povinností týče.

Já ještě jednou moc děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku, a pokud ste jí nečetli, tak to rozhodně udělejte, protože je to vážně pěkná knížka i když mě osobně se nelíbila tolik, jako jiné knížky o tomhle tématu. Ale to je čistě můj názor, kterým se nemusíte řídit. :D