Recenze: Philip Roth - Elév

6. června 2014 v 9:51 |  Recenzní knihy
Název: Elév

Autor: Philip Roth

Vydalo: Mladá fronta

Poskytlo: Knihcentrum

Ahojky přátelé. Já vím, že sem vám slibovala recenze už na úterý nebo na kdy, ale když venku bylo tak krásně, knížek na čtení mrak a navíc sem měla i dost práce, která prostě nesnesla odklad. No ale dneska sem se rozhodla to všechno napravit, takže dneska to budou opravdu dvě recenze a na víkend další dvě v každym dnu abych splnila plán. Plus v neděli samozřejmě video.
No a na jakou knížku se podíváme dneska? Na fantastického Eléva, kterého napsal Philip Roth. Za poskytnutí týhle knížky mockrát děkuju internetovému knihkupectví Knihcentrum. Od Philipha Rotha už sem jednu knížku četla a musim říct, že ačkoli to není zrovna lehký čtení u kterého si odpočinete, mám jeho knížky hrozně moc ráda a jeho styl psaní mě fakt moc baví.
Elév je první knížkou s celkové tetralogie a musim říct, že jestli sou i další díly tak dobrý jako tan první, tak se máme rozhodně na co těšit. :) A o čem, že tohle je? No to vám teď ve zkratce poviprávim. Hlavním hrdinou je mladý, charakterní a docela sympatický chlapík Nathan Zuckerman. Toho doprovází na jeho spisovatelské kariéře židovský spisovatel E. I. Lonoff, který se mu stává jakýmsi duchovním rádcem a guru. :)

V celé knížce, která není nijak extra tlustá, takže jí přečtete za jedno odpoledne, sledujeme oba muže a celou společnost, která je obklopuje a ve které jsou nuceni žít, i když ne vždycky se jim to líbí. Ale mají jeden druhého a tak nějak se navzájem podrží a pomůžou si, když to ten druhý potřebuje. A to naprosto v čemkoli.

V celé knížce je dost filozofie, takže to opravdu není čtení po každého, ale jak už sem psala...Philip Roth je fantastickej spisovatel při jehož knížkách se prostě nudit nebudete. Zvlášť u Eléva, protože je to knížka o docela normálním mladíkovi, kterej se dostane do velmi zvláštní literární společnosti - po čemž samozřejmě celý život toužil.

A ačkoli se všichni zabývají hlubokými myšlenkami o literatuře, kterým nemusíte vždycky rozumět - pokud nemáte dost načteno - jsou to úplně obyčejní lidé, kteří si užívají života naplno a nakoukají na to, jaký dopad budou jejich činy mít. Jsou to bohémové, snílci, filozofové, spisovatelé...ale ani oni to nemají v životě jednoduchý, i když si to mnozí z nás mohou myslet.

Osobně se hrozně moc těším na další knížky z téhle série a pevně doufám, že se k další z nich brzo dostanu, protože je to vážně úžasný čtení, který mě dost naplňuje - i když pak musím sáhnout po něčem lehčím a oddechovějším. Ale pak si Rothovi knížky daleko víc užiju a mám totálně intelektuálskej pocit z parádní četby, která mi něco dá. Ať už nejrůznější pohledy na svět a společnost nebo obsáhlé znalosti nejrůznějšího druhu literatury. Rothovi knihy vás vážně obohatí, něco vám přinesou a naplní vás takovým hrozně zvláštním pocitem, který se nedá dost dobře popsat - ale je úžasnej.