Recenze: Karel Čapek - Válka s mloky

24. srpna 2014 v 10:07 |  Audioknihy
Karel Čapek Válka s Mloky

Autor: Karel Čapek

Ahojky přátelé a přítelkyně. Tenhle víkend sem úplně extrémně produktivní, takže dneska se můžete těšit na dva články. Ten první právě teď čtete a o čem bude, to se nechte překvapit, ale snad se vám bude líbit. :D No a já pevně doufám, že příští tejden budu úplně stejně produktivní, protože 1. září nastupuju do pracovního procesu a předpokládám, že pak ta produktivita lehce klesne. Ale ráda bych pro vás přednastavila na ten první tejden pár článků, abyste nebyli o noc ochuzený. Tak mi držte palce, ať to všechno vyjde tak jak bych chtěla a v tuto chvíli už si nechte přát pěkné počtení další z mých mnoha recenzí. :D

Dílo Karla Čapka je, doufám, vám všem velice dobře známé a právě jedna z jeho her se dočkala i svého audiového zpracování. A tím dílkem je Válka s mloky, kterou mám já osobně ze všech Čapkových děl - pohádky teď nepočítám - ze všech nejrači. Proto sem byla moc ráda, když mi tato hra přišla od společnosti Radioservis na recenzování, takže tímto jim ještě jednou hrozně moc děkuju za její poskytnutí.

Válka s mloky je hodně zvláštní dílo, které ve své době vzniku, nemělo obdoby. Ukrývá v sobě nejen klasický vyprávěcí prvek, ale také politickou úvahu nebo novinářskou lokálku. Jedná se navíc o moc dobře propracovanou, řekněme, sci-fi hru, která rozhodně každého zaujme, i když dnešní generaci, která ke knihám nemá příliš dobrý vztah, by mohlo odradit, to jak je kniha napsána, ale právě proto tu máme její audiovizi, která bude určitě pro mnohé čtenáře schůdnější.

Nejde navíc o klasicky načtenou knížku, na které se podílí jen jeden orátor, ale o opravdovou inscenaci, takže každou z postav namluvil jiný herec, nebo herečka. Díky tomu tak můžete slyšet krásný hlas Rudolfa Hrušínského, nebo jeho kolegů Jana Pivece, Karla Högera nebo například Františka Filipovského.

A teď by se možná hodilo říct něco málo o ději ne? Tak jdeme na to. Hlavní postavou je kapitán Van Tochm, který objeví na ostrově Tana Masa v Tichém oceánu podivné, inteligentní, v moři žijící tvory, podobné mlokům. Van Toch rozjede s mloky poměrně výhodný - alespoň pro něj - obchodní záměr, který mu ovšem brzo přeroste přes hlavu. Mloci jsou totiž výborní potápěči a tak začnou pro Van Tocha pracovat jako sběrači perel, ten jim na oplátku poskytne zbraně proti žralokům, kteří je docela slušně ohrožují, a dá se říct, že i terorizují. Ale mloci za chvíli zjistí, že nemusí být jen pouhými Van Tochovými ,,otroky", ale že by oni sami mohli vládnout lidem.

Musím se přiznat, že jsem na střední tuhle knížku četla a vážně moc mě bavila, ale ve své audiovizi mne bavila možná o něco víc. Hlavně proto že, tím, jak každou postavu namluvil jiný orátor, vložil do ní něco sám ze sebe a samozřejmě více vynikly jednotlivé povahy postav a do hlasu toho vložíte mnohem víc, než do pouhých písmenek, že? Z hlasu poznáte strach, rozrušení, děs…a to vám knížka prostě nedá - jen v pouhém popisu.

Tuhle audioknížku bych všem moc doporučila, protože je to úžasný poslechový zážitek a rozhodně pomůže těm, kteří by měli knížku přečíst, ale buď se k ní nemohou dostat, nebo se do ní prostě a jednoduše nemohou začíst. V těchto případech je pro ně tohle zpracování Války s mloky naprosto perfektní.