Recenze: Robert Fabián - Palubní střelec

20. února 2015 v 11:38 |  Audioknihy
Palubní střelec Obálka knihy

Autor: Robert Fabián

Zdááááár ušouni! Proč ušouni? No páč se právě teď vrhneme na další fantastickou audioknihu z produkce pánů Walker a Volf. :) Dneska to bude něco novýho, protože se oprostíme od hororu a fantasy a vrhneme se na téma poněkud závažnější. :) Takže kdo rád mariňáky, tak si teďka rozhodně příde na svý. Páč se k nám tryskem řítí Palubní střelec. Takže si držte klobouky, aby vám neulítly a vzhůru do oblak. :)

Abych pravdu řekla, tak já takovýhle věci hrozně žeru. Filmy jako TopGun, Memphiská kráska a podobný záležitosti a docela ráda si i něco takovýhleho tématickýho přečtu, takže z Palubního střelce jsem měla obří radost. :) A taky sem si ho patřičně užila. Ono není nic lepšího než vlézt do vlaku a pustit si do uší něco pořádnýho. Navíc hukot kolejí a míhající se krajina za oknama udělá svoje a ještě víc navodí takovou tu pravou atmošku pro poslech o bojových letcích. :) Takže jestli se na tuhle audiovku chystáte, tak fakt doporučuju na jízdu do vlaku - užijete si to víc než doma v křesle nebo v posteli. :D No vážně!!! :D Navíc to není žádná dlouhovost, takže je to tak akorát!

No, a co je podstatou téhle krátké novelky? Tak o tom vám něco povím právě teď. :) Jak už jsem psala, na své si v tuhle chvíli přijdou milovníci military a i ti, kteří rádi sci-fi! Palubní střelec je krátká novelka právě z vojenského prostředí, kterou má na svědomí Robert Fabián - jeden z nejlepších a nejuznávanějších českých spisovatelů tohohle žánru. A ne, teď fakt nepřeháním - tak to prostě je. :) Pro mne to bylo sice první seznámení s tímto autorem, ale už teď je mi jasný, že se mu tohohle statutu nedostalo náhodou a určitě si od něj vbrzku něco přečtu.

Hrdinou Palubního střelce je palubní střelec, - překvapivě - který je ve svém oboru ještě docela zelenáč a naprostý ucho. Takže je naprosto logický, že si z něj starší a zkušenější parťáci neustále utahujou a dělaj si z něj šprťouchlata. Ale tak to prostě v týhle branži chodí a kdo to nesnese, nemá tu co dělat. :) Tahle práce je totiž pro tvrdý chlapy, který jen tak něco nezlomí a nenechají se zastrašit.

Velkou zkouškou odvahy a statečnosti se má našemu hrdinovi stát výsadek celé mariňácké skupiny, do níž patří. A to výsadek přímo do středu města obsazeného nepřítelem. Cíle jsou jasně stanoveny, informace sděleny a úkoly striktně rozdány. Karty jsou rozdány. Průser je, že se všechno dost silně zvrtne - jak už tomu v takových věcech bývá - a poměrně jasná mise se rázem změní v boj o život.

Abych pravdu řekla, hrozně mě mrzelo, že je novelka tak krátká. S takovým vypravěčským umem a potenciálem by si zasloužila delší zpracování. :) Ale to už je samozřejmě na autorovi a dost možná, že by se tím jen pokazil celkový ráz a spád celého příběhu. Hodně se mi líbilo, že kromě hlavní postavy se o nikom jiném nic moc nedozvíme. Nevíme co si myslí ostatní výsadkáři, jaké jsou jejich postoje k situaci a co se jim v jistých chvílích honí hlavou. Jsou pro nás naprostou záhadou. S něčím podobným jsem se asi nikde ještě nesetkala a docela se mi takovýhle způsob příběhu zamlouvá. :)

Ale abyste si nemysleli, že jde jen o závažné téma války. Místy se tam objeví pár fakt dobrých hlášek ("Moje péro je pořád větší než tvůj mozek"), které vás dostanou do kolen. Navíc to všechno fantasticky podtrhuje vynikající přednes Zdeňka Velena - jeho HŮŮŮŮA sem fakt žrala - a veškerých parádních zvukových efektů, které má na svědomí Radek Volf. Bez nich by to prostě nebylo ono. A uznejte sami, že v pasáži, kdy naši hrdinové letí ve výsadkovém letadle a snaží se zachovat si chladnou hlavu, se rachotivé zvuky motoru a šumění vrtule fakticky maximálně hodí. :)

Co víc dodat? Palubní střelec je prostě pecka, kterou si za každou cenu musíte poslechnout. :) Opět dávám klukům z Walker&Volf všechny palce nahoru a nehorázně moc se těším na další pecku, kterou zaplaví moje ušiska a počechrají mi sluchovody. :D
Takže díky kluci. A jen tak dál.