Recenze: Antoine de Saint-Exupéry - Malý princ

12. března 2015 v 11:33 |  Recenzní knihy
Název: Malý princ

Autor: Antoine de Saint-Exupéry

Malý princ. Jedno z nejznámějších a nejkrásnějších děl francouzské literatury, které se vám může dostat do rukou. Kouzelný, dojemný, poučný a lehce filozofický příběh opuštěného muže a malého chlapce, kteří jsou ochotni jeden pro druhého obětovat naprosto cokoli. Kniha o ztraceném dětství o obyčejných snech a přáních, které nám, dospělých mohou připadat hloupá a nepodstatná, ale mají mnohem větší význam a hloubku než jsme si kdy mohli jen představit.

Každý ten příběh známe, každý jsme ho aspoň jednou četli. A díkyFragmentu si ho teď můžeme všichni opět užít v novém kabátě a ze scela novými ilustracemi Heleny Zmatlíkové, jejíž ilustrátorský podpis je nezaměnitelný. A my se teď společně podíváme do pouště, kde právě ztroskotalo letadlo s jedním jediným pasažérem na palubě.

"Prosím, pěkně…nakresli mi beránka…"
"Cože?"
"Nakresli mi beránka…"

Snad jedna z nejznámějších replik z celé knihy, která celý příběh otvírá je jistě známá každému z nás. Nejskromnější a nejobyčejnější přání jaké jen může malý chlapec - Malý princ - chtít. Co jiného by také mohl chtít než malého, krásného a přívětivého beránka, který by mu byl jediným přítelem na jeho neuvěřitelně malinkaté planetce. Jak víme, Růže, o kterou se s láskou a největší péčí stará mu tím pravým a oddaným přítelem není ani v nejmenším a i když je pro prince důležitá přeci jen v její společnosti cosi postrádá. A tak uskuteční cestu po mnoha planetkách, aby poznal svět.

Na ní samozřejmě potká mnoho lidí, všichni však myslí jen na svou vlastní věc a všetečné otázky malého chlapce jim připadají hloupé a nelogické. Jen je zdržuje od jejich veledůležité práce. Tito lidé, jsou typickým příkladem dospělých, kteří mnohdy neposlouchají to, co jim jejich drahé ratolesti povídají a zároveň perfektně odrážejí povrchní a sobecké vlastnosti těch, kteří zapomněli, jaké to je, být malým dítětem.

To však není případ našeho letce, který se v tuto chvíli nachází zcela sám a téměř bez jídla a vody na jedné z pouští naší planety. Právě on se stane Malému princi přítelem, ochráncem a v jistém smyslu také otcem. Právě na Zemi pozná Malý princ opravdovou sílu dokonalého a neposkvrněného přátelství, lásky a touhy, která je pro nás pro všechny tolik důležitá. Pozná co je, mít rád. Pozná co je milovat a zakusí i stesk po domově a po své Růži, která, ač se k němu nechová právě nejlépe, je pro jeho malé srdíčko mnohem větším pokladem, než si kdy vůbec myslel.

Musím se přiznat, že Malý princ mi učaroval už v docela útlém věku a od té doby se mě drží jako klíště. Je to jedna z mých velkých srdcovek a nedám na ní v žádném případě dopustit. Proto všem, kteří se do tohoto příběhu zamilovali stejně, jako já, vřele doporučuji právě tuto jeho novou a naprosto dokonalou verzi, která vás ještě více přiblíží příběh osamělého muže s dětskou duší a malého chlapce, kteří se pro sebe stali během krátké doby něčím víc, než jen dobrými kamarády.