Recenze: Jiří W. Procházka a Klára Smolíková - Souřadnice zločinu 1. - Mrtvá šelma

4. května 2015 v 10:02 |  Recenzní knihy
Obálka titulu Mrtvá šelma

Autor: Jiří W. Procházka a Klára Smolíková

Vydalo: Plus

Poskytlo: Jiří W. Procházka a Klára Smolíková

Přátelé, na začátku roku jsem psala nějaký článek, kde jsem zmínila, že jsem nějaká přežraná detektivek a že je letos číst nechci. No a už sem to porušila dvakrát a vůbec toho nelituju. Prvním porušením se stalo čtení Rychlopalby od úžasného Štěpána Kopřivy - recenze musí nejdřív vyjít na webu Sardenu (a musím jí taky ještě napsat), takže ta se tu objeví až později. Druhým porušením byla naprosto boží detektivka z per Jiřího Walkera Procházky a Kláry Smolíkové s názvem Mrtvá šelma - o tom, jak sme tuhle knížku křtili, sem vám nedávno psala a dneska se podíváme na to, jaká ta knížka vlastně je.

Oba autory moc dobře znám, ale nikdy by mě nenapadlo, že zrovna oni dva napíšou společně něco takovýho. Klárka je spíš expert na dětský knížky a komiksy a Walker je zas hororista a sci-fista, co se nedávno vrhnul na vydávání audioknížek. A oba dva jsou naprosto boží v tom, co dělaj, o tom vůbec nepochybujte. To už jste si mohli všimnout z mých recenzí na jejich věci, že? Jeden se nestačí divit, co všechno je možný vytvořit, když se tihle dva dají dohromady. A jak už jsem psala, Mrtvá šelma je prostě boží. A bude toho víc, to už víme.

Jak bych asi tak měla začít? Jakožto táborský občan a husita tělem i duší jsem si tuhle parádní detektivku, která se neodehrává nikde jinde než v mém milovaném městě, nehorázně užila. Bylo hrozně zábavný sledovat jednotlivé postavy a jejich charaktery, když víte, že prakticky všechny byly inspirovány skutečnými osobami a byly změněny právě jen ty charaktery, aby to tak nějak celkově všechno zapadalo do konceptu knížky samotný. U toho jsem se vážně moc bavila. A uznejte, že honit vraha v uličkách a na místech, které moc dobře znáte, protože se tam vyskytujete skoro víc než doma je sice poněkud znepokojivý, protože vás to nutí bejt neustále ve střehu, ale na druhou stranu je to naprosto boží - i když si myslím, že do podzemí mě delší dobu nikdo nedostane. :D

Tak a teď něco malounko k ději, ať víte, do čeho půjdete v okamžiku, kdy tu knížku otevřete. Takže… v první řadě je třeba říci, že Mrtvá šelma je první ze série detektivek, které spadají pod souhrnný název Souřadnice zločinu. Takže pokud si hlavní postavy zamilujete, což se stane, protože je prostě nelze nemilovat, můžete se těšit na to, že se s nimi zase brzo setkáte. Tak a teď k těm postavám. Hlavní postavy jsou celkem dvě a nikoho úplně nepřekvapí, že vytvoří docela pěkný pár - kromě detektivní části knihy tak můžeme sledovat i část vyloženě osobních vztahů těch dvou, tedy muzejní kurátorky Bereniky Weissové a bývalého policisty a drsňáka Roberta Štolby. Ti se společně a na vlastní pěst vydávají po stopách vraha, který poměrně brutálním způsobem zavraždil oblíbeného pana profesora Kalandru - experta na muzejní sbírky a Bereničina dobrého přítele (a ne nic spolu nikdy neměli, pokud vás napadlo tohle).

Vraždu vyšetřuje pochopitelně i policie, ale Berenika s Robertem mají svoje vlastní neotřelé metody, které je občas zavedou do docela velkých problémů - a půjde i o život, to si buďte jisti. Ve finále, ale mají víc úspěchů než policajti, kteří se akorát topí v papírech, hlášeních a výpovědích a do pořádné akce se nějak výrazně nehrnou. No a kdo je vlastně vrah? Tak to se nechte překvapit. Já sama měla už od začátku svůj typ a byla jsem si stoprocentně jistá, že je správný. No a spletla jsem se a finální scéna, kdy se ukáže holá pravda, byla nejen akční, což sem čekala, ale i překvapivá, co se odhalení vraha týče - a to sem teda fakt nečekala.

Mrtvou šelmu nemůžu jinak než doporučit, protože je to naprosto boží čtení - navíc mám i k postavám i k místu velmi vřelý a v mnohém i přátelský vztah, takže jsem možná drobátko zaujatá, ale dobrou knížku, která zaujme každého, ještě pořád poznám. :D Takže si to koukejte lidi přečíst, protože tohle fakt stojí za to. A kdo na čtení nemá čas, tak si knížku může pořídit jako audioknížku, kterou nevydal nikdo jiný, než boží vydavatelství Walker a Volf. Tu snad budu brzy mít, takže se můžete těšit na to, že o Mrtvé šelmě ještě uslyšíte. :D A já? Já se moc těším na další díl ze série Souřadnice zločinu a na další detektivní případ. No a přiznejme si to, taky mě zajímá jak to se Štolbou a Berenikou dopadne - i když mi Jirka Procházka něco naznačil, tak tomu nechci moc věřit. :D Ale o tom až při další recenzi na další detektivku, kterou tihle dva (Klárka Smolíková a Jirka W. Procházka) napíšou.