Recenze: Klára Smolíková - H.U.S. - Hus Úplně Světovej

6. května 2015 v 9:19 |  Recenzní knihy

Vydalo: Kalich

Krásnou, i když mírně deštivou středu všem!!! Tak jak se dneska máte, lidi? Poslední dobou vás docela slušně zahrnuju články o knížkách/audioknížkách, které mají na svědomí tři naprosto úžasný lidi (Klárka Smolíková, Jirka W. Procházka a Radek Volf). No ani dneska tomu nebude jinak, protože se podíváme na další knížku, za kterou tentokrát stojí právě autorka knížek pro děti a komiksů Klára Smolíková.

Pamatujete, jak jsem tuhle psala o Mrtvé šelmě? Detektivce, která se odehrává v Táboře - v tom nejlepším městě, ve kterém může člověk žít? No tak na táborské půdě ještě chvíli zůstaneme, protože knížka H. U. S. - Hus Úplně Světovej se odehrává právě tady. A kde taky jinde, když tu kázal, že jo? :D Jo je fakt, že by se to klidně mohlo odehrávat i v jiném městě, protože Hus nekázal jenom u nás na Kozím hrádku, ale ono nejde jen o to kázání. Však husité mají s Husem společného hodně, že? To všichni víme z dějepisu. No a kdo založil Tábor? Otázka za dva bludišťáky…. No husiti pochopitelně. Takže doufám, že ti, co by mohli mít argumenty, proč proboha zase Tábor, už žádné připomínky nemají a můžeme se vrhnout na tu knížku samotnou, ne?

Takže… V první řadě bych ráda podotkla, že tentokrát se nejedná o komiks. Na necelých 200 stránkách můžeme sledovat příběh čtrnáctiletého Petra, který se kvůli jistým rodinným trablům musí přestěhovat z Prahy, naší Matičky stověžaté, do Hrobů - to je vesnička nedaleko Tábora, kdo by to nevěděl. Netřeba dodávat, že jakožto puberťák považuje tohle přestěhování za naprostej vopruz a nespravedlnost světa, protože zákonitě přišel o kontakt s kamarády, musel opustit známé prostředí a začít prakticky odznova. To často bývá těžké i pro dospěláka, natož pro takovýhleho puberťáka, i když je to chytrej a rozumnej kluk. Korunu tomu všemu nasadí jeho nová třídní a dějepisářka Stará, když mu sama vybere téma referátu, který má být - jako všechny referáty ze třídy - zařazen do soutěže o výlet do Kostnice (další vopruz, co si budeme nalhávat). No a tématem referátu se nestane nikdo jiný než náš slavný a pravdu obhajující mistr Jan Hus. No, a ačkoli se tohle Petrovi úplně moc nezdá a nijak extra odvázanej z tohohle tématu není, časem se ukáže, že s novými přáteli, pílí, rozvahou a patřičným zápalem pro věc, který se poměrně brzy u Petra dostaví, jde všechno snáz.

Jako všechny knížky Kláry Smolíkové se mi i tahle neuvěřitelně moc líbila. A i když už jsem dospělý jedinec téhle zhýralé společnosti, jak s oblibou často říkám, a knížka je o mladým klukovi, který by mohl být můj mladší bráška, bavilo mě to čtení úplně mrtě moc. Navíc zkoumá historii, která je mi více než důvěrně známá. Příběh je úžasně čtivej a poučnej a přitom si člověk nepřipadá jako ve škole na hodině dějepisu, což je obrovský plus. A ještě dva další velký plusy tahle knížečka má. Tím prvním jsou naprosto úžasný a docela autentický kresbičky, které celý příběh krásně doprovázej. Ty má na svědomí Lukáš Fibrich, který odvedl vážně úžasnou práci. Tím druhým jsou občasné odkazy v textu na vysvětlivky vzadu, takže se čtenář velice zábavnou a nenásilnou formou něco přiučí.

Co říct na závěr? Nechci se opakovat, ale, lidi, tohle si vážně musíte přečíst, protože je to fakt moc báječné knížka. Navíc jí máte přečtenou raz dva, protože je čtivá, úžasná a navíc krátká. :D Hodnocení, které tímto uděluji, je plně zasloužené. A já doufám, že Klárka s Lukášem ještě společně něco vytvoří, protože tahle spolupráce vypadá více než slibně a plodně.

A ještě malé návnada na zítra, kdy se můžete těšit na recku na další audioknížku z produkce Walker a Volf. :)