Recenze: Jiří W. Procházka a Klára Smolíková - Souřadnice zločinu 1. - Mrtvá šelma

19. června 2015 v 12:51 |  Audioknihy
Mrtvá šelma Obálka knihy

Autor: Jiří W. Procházka a Klára Smolíková

Ahojky přátelé. Tak dneska se mrkneme na jednu parádn záležitost, o které už jsem se tdy kdysi bavili. Půjde opět o Mrtvou šelmu od autorské dvojice Jiří Walker Procházka a Klára Smolíková. Tentokrát však nepůjde o její papírovou podobu, ale o audioknihu, která vyšla u našeho milovaného vydavatelství Walker a Volf, o kterém na tomhle blogu ještě rozhodně uslyšíte. A brzy to vám slibuju.

Tak jak už bylo řečeno, o Mrtvé šelmě už tu řeč byla, ale přesto je třeba alespoň drobátko připomenout o čem tahle parádní detektivka je. Takže tady to máte, přátelé. Takže… v první řadě je třeba říci, že Mrtvá šelma je první ze série detektivek, které spadají pod souhrnný název Souřadnice zločinu. Takže pokud si hlavní postavy zamilujete, což se stane, protože je prostě nelze nemilovat, můžete se těšit na to, že se s nimi zase brzo setkáte. Tak a teď k těm postavám. Hlavní postavy jsou celkem dvě a nikoho úplně nepřekvapí, že vytvoří docela pěkný pár - kromě detektivní části knihy tak můžeme sledovat i část vyloženě osobních vztahů těch dvou, tedy muzejní kurátorky Bereniky Weissové a bývalého policisty a drsňáka Roberta Štolby. Ti se společně a na vlastní pěst vydávají po stopách vraha, který poměrně brutálním způsobem zavraždil oblíbeného pana profesora Kalandru - experta na muzejní sbírky a Bereničina dobrého přítele (a ne nic spolu nikdy neměli, pokud vás napadlo tohle).

Vraždu vyšetřuje pochopitelně i policie, ale Berenika s Robertem mají svoje vlastní neotřelé metody, které je občas zavedou do docela velkých problémů - a půjde i o život, to si buďte jisti. Ve finále, ale mají víc úspěchů než policajti, kteří se akorát topí v papírech, hlášeních a výpovědích a do pořádné akce se nějak výrazně nehrnou. No a kdo je vlastně vrah? Tak to se nechte překvapit. Já sama měla už od začátku svůj typ a byla jsem si stoprocentně jistá, že je správný. No a spletla jsem se a finální scéna, kdy se ukáže holá pravda, byla nejen akční, což sem čekala, ale i překvapivá, co se odhalení vraha týče - a to sem teda fakt nečekala.

Tak a teď přímo k audioknize. Tu tentokrát namluvili hnedka tři narátoři. Jakožto vypravěč se nám představí fantastický a již osvědčený Jirka Klem, který namluvil také Hvězdné honáky - vydavateskou prvotinu vydavatelství Walker a Volf. Musim říct, že Jirku Klema jako narátora mám opravdu moc ráda, protože se moc dobře poslouchá a jeho projev je naprosto boží. :) Jakožto Robert Štolba se nám představí Otakar Brousek mladší, který se taky moc pěkně poslouchal, i když na přednes Jirky Klema úplně nedosáhl. Ne že by jeho výkon nebyl dobrý to vůbec, ale tak nějak se mi celkově nehodil k povaze celé postavy. Ale tím se úplně nemusíte řídit, protože je to čistě můj názor, který je možná trochu zaujatý vzhledem k tomu, že znám autory knížky, kteří jsou zároveň i jejími hlavními hrdiny.

No a naši drahou, odvážnou a křehkou Bereniku namluvila Kateřina Janečková, kterou už můžete znát jako narátorku audioknihy Znamení vlka. Tam se mi moc líbila, což se o Mrtvé šelmě úplně říct nedá. Popravdě, ze všech tří narátorů se mi Katka líbila nejmíň. A to hned ze dvou důvodů. Za prvé se mi moc nehodila k postavě. Neměla ten patřičný drajf a šarm, který podle mého Berenika rozhodně měla. A za druhé, ani přednes se mi moc nelíbil. Něco tomu chybělo. Kapitoly vyprávěné Berenikou mě prostě nebavily. Přišly mi takový suchý - to je asi to pravý slovo. Katčin projev byl celkem monotoní a nijak se nedalo poznat, kdy dochází k nějaký velký akci, - kterejch je tam víc než dost - a kdy jde jen a popis místa. V případech, kdy mluvila se Štolbou tam chyběl ten patřičný sarkasmus, který byl z textu v knížce jasně patrný. Zkrátka a dobře jsem s těmihle kapitolami byla docela nespokojená. A to mě fakt mrzelo a mrzí, protože to kazilo celkovej a jinak naprosto boží dojem z celého poslechu.

Až na těch pár připomínek se mi ale Mrtvá šelma moc líbila a jsem moc ráda, že jsem si jí mohla poslechnout a napsat vám o ní. Takže...pokud jste Mrtvou šelmu nečetli, tak se na ní určitě podívejte, protože je to parádní spisovatelskej počin, který si rozhodně zaslouží čtenářskou pozornost. A pokud už jste jí četli, tak se pusťte do její audioverze. Ať můžete porovnávat a taky se k tomuhle dílku vyjádřit. Já si každopádně vaše názory moc ráda přečtu a ráda je taky předám dál. A to by bylo pro tuto chvíli vše. Já se s vámi loučím, ale brzy se zase ozvu s nějakým dalším článkem.