Recenze: Petr Prouza - Život střídá smrt

30. srpna 2015 v 17:55 |  Recenzní knihy
Obrázek Život střídá smrt
Název: Život střídá smrt

Autor: Petr Prouza

Vydalo: Šulc a Švarc

Poskytlo: Martinus.cz

Ahoj můj milovaný a stále věrný čtenáři. Dlouho sem neozvala, ale končila sem v práci, zaučovala se v jiný nový práci a tak nějak celkově bylo tý práce mnoholično, takže i s touto recenzí mám zpoždění, což je děsnýýýý!!!! No ale tak napravuju teďka co se dá a tu to tedy máte. Tuhle knížku jsem dostala na zrecenzování od knihkupectví Martinus, za což jim velice moc díkuju. On ten název sám o sobě drobátko naznačuje, o čem by to tak mohlo být, ale přeci jen…je to knížka o rakovině. Za tenhle měsíc je to moje druhá kniha o tomhle tématu, což asi není úplně ideální čtení na léto, ale tak nějak se to sešlo no… Kdby vc to zajímalo, tak tou první byla knížka Čekání na nekonečno - na recenzi na tuhle knížku se můžete těšit v nejbližších dnech. A teď už k samotnému ději téhle roztomilé, uzounké, paperbackové knížce, která mi jednoho krásného dne přisála ve schránce. :D

A je to podivné, tak hlavním hrdinou je poměrně úspěšný třicetiletý muž (to není to podivný, nebojte se, já sek tomu dostanu), který se potýká se svými vlastními existenciálními problémy. Navíc zjistí, že jeho manželka trpí onou děsivou nevyléčitelnou chorobou - a tohle je ta podivnost…rakovinou výjimečně netrpí hlavní hrdina knihy, ale technicky vzato, postava vedlejší. Jeho drahá polovička tedy umírá - trpí leukémií a s tim se dá jen těžko něco pořádně dělat.

Po tomhle děsivém zjištění se našemu hrdinovi zhroutí prakticky všechny jistoty, na kterých celé manželství lpěl. Je jasný, že za čas zůstane zcela sám a bude se muset nějak popasovat nejen s žalem, který nevyhnutelně příde, ale i s výchovou svých poměrně malých dětí. Jak jen jim vysvětlí, že je jejich matka nenávratně pryč? A jak z nich dokáže úplně sám a bez její pomoci vychovat dobré a slušné lidi? To všechno ted musí řešit a navíc nemá moc času se s tim nějak pořádně popasovat. A to je i na pořádnýho chlapa moc.

Musim říct, že ač mě námětově knížka dost zaujala a docela mě i bavila, tak se mi docela špatně četla. A mělo to hned dva důvody. Za prví mi plně nevyhovoval na můj vkus moc zhuštěnej text. V knížce nejsou moc okraje, což za jedno nepůsobí na oko moc hezky a pro někoho, kdo má trable se zrakem jako já, to není nic ideálního ani na čtení. A druhá věc byla podivná koncipovanou textu. Jednou je kniha vyprávěná z pohledu autora, podruhý z pohledu hlavního hrdiny…to působí dost rušivě. Samozřejěm ne v případě, že jde o samostatně rozdělený kapitoly, ale v tomto případě byl text jenom odsazenej a to pak ruší dost. A když už sem u těch kapitol. Ocenila bych, kdyby jich bylo třeba šest a rozdělenejch právě podle vypravěče a ne jen tři dlouhý jak Brno a ještě takhle matoucí. Tohle sou fakt věci, který mi jako čtenáři vadili a kterých se mohl autor a možná i vydavatel vyvarovat.

Jinak se mi knížka vcelku líbila a bylo to docela příjemný čtení na tři večery vždycky po práci. Nic náročnýho, nic nesně převratnýho, ale spíš lehkýho, milýho a takovýho fakt letního. Pokud bych tuhle knížku měla srovnat s knížkou Čekání na nekonečno, kterou jsem dočetla chvíli předtim, než sem začala číst tuhle, tak se mi ,,Čekání" líbilo víc. Jak dějově, tak příběhově a i koncepce byla pro mě lepší a vyváženější. Nejlepší hodnocení to tedy pro tuto chvíli není, ale není ani nejhorší a to budiž nám všem útěchou. :)