Recenze: Céline Raphaëlová - Cena za dokonalost

10. září 2015 v 10:46 |  Recenzní knihy

Autor: Céline Raphaëlová

Vydalo: Ikar

Poskytlo: Knižní klub

Zdravím tě, můj milovaný a věrný čtenáři. Dnes se spolu podíváme na další knížku, kterou jsem měla možnost recenzovat a od které jsem si fakt hodně slibovala, ale ve finále to zase nebyla taková drasťárna, jak sem si myslela. Ale to je možná tím, že když si člověk zažije fakt hnusný věci, tak už mu knížka o domácím násilí moc nedá, protože si tím vším prošel sám. No to nic. Tuhle knížku jsem dostala jako recenzní výtisk od Míši z Knižního klubu, za což jí moc děkuju. A jak už jste jistě z názvu článku postřehli, jedná se o dílo s názvem Cena za dokonalost. A my se teď společně podíváme na to, o čem tahle, poměrně útlá, knížečka je.

Hlavní hrdinkou je malé děvčátko a později mladá slečna Céline, která by mohla být naprosto dokonalé a ideální dětství. Otec je poměrně prachatý a uznávaný muž, takže ani ona ani její sestra nikterak nestrádají - dokonce sem měla dojem, že její matka ani nechodí do práce, nebo o tom alespoň v knížce zmínka nebyla. Ideální dětství by to bylo, v podstatě mají všechno, na co jenom pomyslí. Až na Céline. Ta je svým otcem - alespoň podle anotace - brutálně týrána a ponižována. A důvod? Céline má totiž poměrně slušné nadání pro hru na klavír, alespoň její otec si to myslí a proto z ní chce mít tu nejlepší virtuosku na světě. A to za každou cenu.

Několika hodinovými cvičeními a neustálými přehrávkami to začalo a skončilo to u bití, násilí, ponižování a týrání hladem. Každá chyba, kterou naše hrdinka při hře udělala, znamenala jednu čárku do sešitu. Pět čárek znamenalo výprask. A to docela drsný a nelítostný. Céline kvůli hře a pilování často nesměla ani do školy, bylo jí odpíráno jídlo a často - no vlastně neustále - byla bita. A její matka tomu jen tiše přihlížela.

Tak to by byl tak nějak ve zkratce děj téhle knížky a bystrým hlavičkám dojde, že se jedná o skutečný příběh, který napsala sama Céline. A já jí chápu. Z takovýchto věcí se prostě člověk musí vypsat jinak by mu šiblo. A teď příde to hlavní. A to sice část o tom, jak se mi knížka líbila. :D

Musím se přiznat, že z počátku mě to opravdu hodně bavilo, ale malé Céline mi bylo často i líto, ale ke konci už sem na ní docela změnila názor. Nemůžu vám říct proč, protože to bych z děje prozradila už moc, ale na konci mi přišlo, že ze sebe dělá až moc velkou chudinku a nebojuje, tak jak sem si myslela, že bojovat začne. Ale to je čistě můj názor, který samozřejěm nemusíte sdílet a klidně mě za něj zkritizujte. :D Já to snesu. :D

Knížka se ale četla moc dobře a to díky poměrně jednoduchému stylu psaní a krátkým kapitolám, které nikdy neměly víc jak nějakých deset stránek, což se mi zdá optimální. Děj poměrně odsejpal a na večer, když sem přišla z práce to byla naprosto ideální knížka, protože sem jí mohla kdykoli odložit a nemusela sem se trápit s příliš dlouhejma kapitolama, u kterých by mi padaly oči a dovolily by mi jít spát, protože přece neodejdu od rozečtený kapitoly, že jo? :D

Knížku hodnotím jako průměr - podobných knížek o týrání sem přečetla už poměrně hodně a myslím si, že mezi nimi byly i lepší kousky než tohle, ale i tak jí všem vřele doporučuju, protože je to čtivá knížka, která rozhodně nikoho neurazí. A pokud s takovouhle četbou nemáte zkušenosti, tak se vám u ní nebude zvedat kufr, jako třeba u knížky Dítě zvané To nebo něčeho podobného. Oproti jiným knížkám, které se mi dostaly do rukou, je tohle docela slabej odvar týrání dítěte rodičem, i když v pořádku to samozřejmě není ani trochu. Ba naopak. Zas tak moc to zlehčovat nechci. Knížku si rozhodně přečtěte, stojí to za to. :D