Recenze: Tom Rob Smith - Dítě číslo 44

8. ledna 2016 v 10:37 |  Audioknihy

Autor: Tom Rob Smith

Zdravím všechny milovníky literatury a především svoje příznivce na tomhle malym nenápadny blogu, kterej mi ale i přes to činí neuvěřitelný potěšení. A víte co? Jen tak toho nehodlám nechat, i když sem se včera dozvěděla, že na tomhle poli a na poli knihovnickém nemám co dělat. Ale tak na blba člověk narazí vždycky někde. Důležitý je, že ste tu vy, moji čtenáři a že sem tu já a moji přátelé a to navíc ještě spousta parádních knížek, které potěšují naše knihomolská srdéčka ne?

Dneska se ovšem nebudu věnovat knížce. Nebo alespoň ne doslova. Dnes totiž půjde o audioknihu. A jak ste již z názvu všichni poznali, půjde o teď hodně diskutované a sledované Dítě číslo 44. Já sem film zatím neviděla, ale knížku sem četla před pár lety a vážně moc se mi líbila, takže když sem dostala možnost si jí užít ještě jednou jen v trochu jiné podobě, neváhala sem a vzala si jí zrecenzování. A jak se mi líbila? No na to se teď podívejte.

No a nejdřív by bylo záhodno říct něco málo k ději, i když předpokládám, že o téhle knížce každý z vás už slyšel. Nebo minimálně o filmu. Takže ve zkratce. Jedné, opravdu hodně kruté zimy je na jistých železničních kolejích nalezeno tělo malého chlapce. Mrtvé samozřejmě. Chlapec ovšem nezemřel na mráz nebo na vyhladovění nebo na cokoli podobného. To teda ani náhodou. Někdo ho totiž zavraždil a to docela brutálně. I přes to přezevšechno je tato očividná vražda posouzena jako nešťastná nehoda. A důvod? No je to prosté. Nacházíme se totiž v Sovětském svazu v roce 1953 a nějaká zločinnost je v současné situaci naprosto pasé.

Normálně by byl tenhle případ s největší pravděpodobností smeten ze stolu a zapomenut, ale to by se od vyšetřování nesměl zapojit příslušník tajné policie, Lev Stěpanovič Děmidov, který se pustí do pátrání s vervou a docela silným odhodláním. No a zjištění, kterého se mu dostane, je asi tím nejděsivějším jaké si jen dovedl představit. Je totiž na stopě sériovému kanibalistickému vrahovi, který se nezastaví před ničím a jen tak snadno ho někdo nepolapí.

Je třeba dodat, že se Tom Rob Smith nechal inspirovat skutečnou událostí a skutečnou postavou. A tou nebyl nikdo jiný než obávaný a odporný Andrej Čikatilo, který byl v roce 1993 usvědčen z 53 vražd, páchaných v letech 1978-1990.

A teď k provedení téhle úžasné knihy a její audiové podobě. V tomto případě se nejedná o klasickou audioknu, kterou by namluvil jen jeden herec, ale spíše o rozhlasovou hru - tedy o čtení, kde je více herců, z nichž má každý svoji roli. V případě Dítěte číslo 44 se nám představí mimo jiné Martin Myšička Dana Černá, David Novotný nebo Pavel Rímský. A víte co? V jejich podání, hlavně co se týče Myšičky a Rímského byla tahle kniha vážně slastí pro uši. Tom Rob Smith napsal fantastický a mrazivý příběh a všichni tito herci mu dodali naprosto jiný rozměr a já sem si ho opravdu hodně užila. Takže pokud ste do týhle doby váhali, zda si Dítě číslo 44 pořídit i jako audio, tak vás ujišťuju, že v tomto případě neprohloupíte. Ba naopak. Můžete jen získat. :)