Recenze: Anne Franková - Deník Anne Frankové

15. dubna 2016 v 17:16 |  Audioknihy

Autor: Anne Franková

Moji milovaní čtenáři, jak jsem ráno ve videu slíbila, je tu pro vás ještě jeden dnešní příspěvek v podobě recenze. Tentokrát se podíváme na další audioknihu, kterou mi ke zrecenzování před nějakým časem poskytl Radioservis, kterému tímto mockrát děkuju. A jakou, že audioknihu mi to poslali tentokrát? Jedná se o namluvený Deník Ann Frankové, což pravda není zrovna dvakrát pozitivní čtení, ale o to více je to čtení podstatné a zlomové.

Já osobně jsem Annin deník četla snad tisíckrát a pořád mě nepřestával dojímat a okouzlovat, takže když jsem zjistila, že existuje také v audio podobě, byla to pro mne jistá výzva jak si tuto knihu užít v trochu jiném rozměru. Předpokládám, že všichni víte, o čem tahle knížečka je, ale je docela dobře možné, že jsou tu tací, co nemají páru o čem vypráví, takže pro ně a vlastně tak nějak pro všechny, je tu krátké připomenutí toho, co nám mladičká Anna ve svém deníku během čtení, nebo poslechu vylíčí. A že to nejsou jenom obyčejné srdeční výlevy dospívající mladé slečny o tom snad nikdo z vás nepochybuje.

Anna Franková byla svého času obyčejnou, dospívající dívenkou s naprosto obyčejné rodiny. Určitě by si bývala žila běžným životem se všemi radostmi i starostmi, které k tomu patří a nikdy by si nepomyslela, že by se její život mohl od základů změnit. To by se ale světem nesměla otřásat druhá světová válka. A Anna by se nesměla narodit do židovské rodiny. Hrdinka našeho příběhu spatřila poprvé světlo světa v roce 1929. Narodila se v Německu, ale její rodina brzy, ze zcela pochopitelných důvodů, musela zemi opustit. Uprchla do Amsterodamu, kde se jí podařilo skrývat až do roku 1944, kdy je nějaký sviňský a nekalý živel udal a tím navždy zpečetil osudy všech jejích členů.

Deníkové zápisky si Anna možná psala již dříve, ale její opravdový deník, ten který jak doufám, všichni známe a který je ve světě velmi proslulý, si začala psát až chvíli před tím, než byla nucena s celou svojí rodinou utéci ze svého dosavadního domova a uchýlit se do mrňavého kamrlíku v zadním traktu jednoho z Amsterodamských domů. V tu chvíli totiž začala drsný a nepředstavitelný boj o život, kdy bylo nebezpečné z té malé a stísněné místnůstky byť jen vystrčit nos. Malá Anna navíc začala dospívat, co ž není jednoduché pro žádné děvčátko ani normálně natož za takhle vyhrocené situace, která Annu obklopovala. Deník se jí v těchto časech stal nejlepší přítelkyní a zpovědníkem, ke kterému se uchylovala a kterému mohla svěřit všechna svoje trápení a bolesti, která trápila její dívčí dušičku.

Jak dopadl osud celé rodiny všichni moc dobře víme. Po vyzrazení byla prakticky celá rodina postupně vyvražděna - až na Annina otce, který jako zázrakem přežil a díky kterému se tak můžeme zas a znova začítat do Anniných deníkových zápisků zaznamenávajících tak osobně a důvěrně hrůzy tehdejší doby z pohledu naprosto nevinného a neuvěřitelně mladého člověka, který musel velmi brzo dospět a bojovat o svůj vlastní život.

Hrozně mě potěšilo zjištění, že tahle úžasná knížka, která patří mezi jedny z mých nejoblíbenějších vyšla i jako audiokniha, navíc ještě jako hodně povedená audiokniha. A že je vážně povedená o tom vůbec nepochybujte. Načetla jí Věra Slunečková, jejíž hlas se k celé atmosféře Anniných deníků úžasně hodil. Popravdě, když jsem nad tím tak přemýšlela nenapadl mě nikdo vhodnější, kdo by se narátorství téhle knížky mohl zhostit.

Deník Anne Frankové je bezesporu velmi dojemnou a dost depresivní knížkou, která by ale neměla chybět v žádné knihovničce. A její audio podoba je v tuhle chvíli vhodnou volbou i pro ty, kdo čtení příliš neholdují nebo na čtení zkrátka a dobře nemají čas. Navíc se díky tomu dostane více do povědomí lidstva a může se tak dál šířit mezi lidmi. Protože příběh Anne Frankové by rozhodně neměl být zapomenut.