Recenze: B. M. Horská - Brouk

5. dubna 2016 v 14:10 |  Audioknihy
Brouk Obálka knihy
Název: Brouk

Autor: B. M. Horská

Drazí přátelé. Po poměrně klidném víkendu a pondělku, které jsem věnovala převážně čtení a práci na jednom projektu jsem tu zpět a se mnou recenze na audioknihu - respektive na další audioknihu z produkce vydavatelství Walker a Volf. Tentokrát se nejedná o žádnou scifárnu ani horor jak je většinou u tohoto vydavatelství zvykem, ale o nefalšovanou českou detektivku. Na svědomí jí má pro mne do té doby neznámá B. M. Horská, která za ní dokonce dostala cenu Jiřího Marka za nejlepší detektivní knihu roku (nutno dodat, že kniha vyšla v roce 2014).

Musím říct, že nebýt Walkera a Volfa, tak bych se k této autorce asi nikdy nedostala, ale takhle jsem měla jedinečnou příležitost seznámit se s její tvorbou a stylem psaní, což považuju za první plus, protože nacházet tvorbu neznámých autorů je vždycky příjemná věc. A i když je fakt, že mě tenhle literární počin tak úplně nebavil sem ráda, že sem si Brouka - to je název knihy - mohla poslechnout a udělat si tak na autorčinu tvorbu vlastní názor, který je vždycky lepší než názor převzatý nebo nedej bože vnucený. A teď už bychom se možná mohli podívat na děj téhle detektivky, co vy na to?

Takže. Velmi nečekaně tu máme hlavní hrdinku, komisařku Elen Jollyovou, která se vrací z dovolené ve Finsku zpět do Anglie, kde je její pracovní působiště. Vlivem výbuchu sopky na Islandu je však v cizí zemi uvězněná na dobu delší než měla původně v plánu. No, a protože se evidentně pekelně nudí, tak se celkem po hlavě vrhne do případu zmizelé dívky, o níž nikdo neslyšel od oslav místního svátku Juhannus. Její zmizení v téhle oblasti není vlastně nic tak zvláštního, protože během oslav tohoto svátku se v místním jezeře utopí poměrně dost mladých lidí, kteří se v opilosti nebo pod vlivem nejrůznějších drog rozhodnou pro noční koupačku. Elen se ale nehodlá jen tak vzdát a rozhodne se zmizení dívky, s pomocí tamější policie, se kterou začne spolupracovat, vypátrat.

Jak děj postupuje, dostáváme se do spletité sítě nejrůznějších konspirací, teorií a spekulací o tom, co se s dívkou mohlo stát. Důkazů a svědků navíc není moc, a když už se nějaké naskytnou tak se s nimi dá jen horko těžko pracovat. Elen se však svého cíle nehodlá jen tak vzdát a zmizelou dívku chce najít stůj co stůj. I za cenu obětí, které bude muset případu přinést.

Jak už jsem psala až zas tak moc mě tahle detektivka nevzala. Rozhodně má dobrý potenciál o tom žádná, ale vadily mi dvě věci. Ta první se týkala prostředí, ve kterém se to všechno odehrává. Jo, chápu, že Finsko je zem exotická a pro mnohé čtenáře čehokoli tak lákavá a zajímavá, ale proč by se detektivka od české autorky nemohla odehrávat na naší rodné půdě? Myslím si, že v tom případě by celá knížka působila věrohodněji a čtenářům by byla díky tomu mnohem bližší (- později jsem se dočetla, že autorka v Anglii žije už 25 let a do Finska prý jezdí poměrně často, takže to opravuji. Chápu, že si v tomhle případě vybrala prostředí, kde žije už řadu let a tím pádem je jí hodně blízké a dosti známé.) Ta druhá věc byla lehká klišovitost celého případu, postav, a replik, které se v menší či větší míře začínají - alespoň podle mého názoru - objevovat v současných detektivkách až moc často. Prostě zatím nikdo nějak nepřišel s ničím originálním, z čeho bych se jako čtenář, v tomto případě posluchač, sedla na zadek. Nebo jsem možná na tenhle literární žánr až příliš náročná.

Když bych měla Brouka zhodnotit jako audioknihu, tedy to, jak je namluvená a celkové nastolení atmosféry, která bude při poslechu vždycky jiná než při klasickém čtení, tak k tomu nemám vůbec žádných výhrad. Snad jen to, že mohla být namluvená mužem a ne ženou, - audioknihu v tomto případě namlouvala Lucie F. Šternerová - ale zas vzhledem k tomu, že vypravěčem je ženská, působil by mužský vypravěč poněkud nemístně a rušivě. Jen mám osobně prostě raději mužské narátory než ženské. Lucie byla ale jako vypravěčka výborná a v jejím podání se Brouk poslouchal opravdu moc dobře. Velká poklona taky patří Radkovi Volfovy, který se ve všech audioknihách od WaV stará o hudbu, ruchy, zvuky a pazvuky, protože i on odvedl opět výbornou práci a dodal tak celé detektivce tu pravou atmosféru, kterou měla mít.

Z důvodů výše popsaných tuhle audioknihu nehodnotím tím nejlepším smajlíkem, ale i tak má u mě dost bonusových bodíků na to, aby se vyšvihla na krásné druhé místo mého bodového hodnocení. A vám všem Brouka rozhodně doporučuju k poslechu, protože ať už jsem vám tu dneska o téhle audioknize řekla cokoli, vlastní názor je vždycky ten nejlepší a nejhodnotnější. A pokud už jste se s Broukem setkali, dejte mi určitě vědět, co si o něm myslíte. Budu jedině ráda.