Recenze: Klára Smolíková - Čertice Dorka

31. května 2016 v 14:32

Vydalo: Pasparta

Přátelé, kamarádi, vítám vás opět na palubě naší kosmické lodi brázdící vody Malého knižního vesmíru. Dneska navštívíme mojí zbrusu novou kamarádku čertici Dorku, která posledních pár dní a večerů okupuje mojí domácnost. Je to sice holka bláznivá a poměrně dost ztřeštěná, ale i přesto je to moc milá a fajn holka, kterou si prostě zamilujete. Jooo a abych nezapomněla. Sundejte si svetry a bundy, protože u čertíků je vždycky tepla dost. :)

Čertice Dorka je, jak už jsem říkala, malá a ztřeštěná čertí holka, která žije se svojí babičkou. A jak už to občas mezi dětmi a dospělými bývá, ne vždycky si tyhle dvě úplně rozumí a chudák Dorka z toho má občas docela těžkou hlavu. A právě o tom, jak je takovéhle soužití dětí a dospělých někdy náročné, vypráví zbrusu nová knížka známé a osvědčené dvojice Kláry Smolíkové a Honzy Smolíka.

Knížečka je to útloučká a na jednotlivých stránkách vás vždy čeká krátký příběh čertičky Dorky, která ne vždycky pochopí to, co jí babička říká, a často si to přebere po svém - a že velmi originálně a svérázně, o tom není sporu. Navíc umí tahle čertí slečna drobátko kouzlit, což jí skýtá spoustu možností jak babiččina přání vyplnit. A co se v knížce třeba dočtete?

Tak třeba… Už nejste malé děti, ale zkuste se do takové malé, školou povinné čertice vžít, jo? Pamatujete si třeba na to, když vám rodiče nebo prarodiče řekli, že máte ráno vyskočit z postele jako rybička? Nebo vám určitě někdy někdo řekl, že máte kliku? A pamatujete na větu "Poper se s tím.‟? No určitě ano a nejednou.

My všichni moc dobře víme, jak jsou tyto věty myšleny, ale ví to i malá holka nebo kluk, kteří čerstvě nastoupili do školy a svět dospěláků je jim vzdálený asi tolik jako planeta Mars? Čertice Dorka má tak jeden velký úkol. Pomoci dětem tyhle slovní nástrahy dospělého světa zvládnout. A samozřejmě pobavit, to je jasné. A víte co? Myslím si, že tenhle úkol zvládne na jedničku. A navíc si ještě čtenáři téhle knížky užijí s její hlavní hrdinkou spoustu zábavy.

Musím říct, že tahle knížečka se mi, jako ostatně všechny literární počiny Kláry Smolíkové a jejího kreslícího parťáka Honzy Smolíka, hrozně moc líbila a jakmile se mi dostala do rukou (upozorňuju, že knížka oficiálně vyjde někdy během června, takže si na ní budete muset ještě chvilku počkat), pustila jsem se s nadšením pro mě vlastním do čtení. Každá kapitola navíc končí jednoduchým a velmi povedeným hledacím úkolem, takže to opět nebude jen o čtení, ale také o přemýšlení a pátracích dovednostech. Je fakt, že mě tyhle úkoly občas přiváděly k šílenství, kdy jsem maniakálně hledala budíky, náplasti a podobné sarapetičky a rozčilovala se, že je nemůžu najít, ale o to větší byla moje radost, když jsem našla ten správný počet.

Čertice Dorka je ideální knížkou pro děti i rodiče a já pevně věřím tomu, že se stane dobrou kamarádkou nejen mé osobě, ale i spoustě dalším a jednoho dne se u Dorky a její babičky všichni sejdeme na šálek pekelného čaje a budeme se vzájemně chytat za slovo.