Recenze: Zdeněk Vyhlídal - Kdybych tě znovu volal, už se neotáčej

5. května 2016 v 11:38 |  Recenzní knihy

Autor: Zdeněk Vyhlídal

Vydalo: Plus

Poskytlo: ALbatros média

Krásný čtvrtek přátelé moji. Tak jak ste prožili týden? Doufám, že pro vás byl pro všechny z vás úspěšný - zvlášť pro ty, kteří teď maturovali. Já toho měla nějak všeho nad hlavu, takže na čtení nebyl úplně moc čas a na blog taky úplně ne, ale teďka mám trošku času, takže tu pro vás mám recenzi na knížku Kdybych tě znovu volal, už se neotáčej. Tuhle knížečku už mám přečtenou celkem dlouho, ale musela sem jí tak nějak vstřebat, protože téma opravdu není zrovna dvakrát optimistické čtení, navíc podle skutečné události, což celý ten zážitek ještě maximálně umocnilo. Ale vás asi nejvíc zajímá o čem tahle kraťoučká knížečka pojednává, že? Ono už ste se určitě něco dozvěděli z obrázku knížky, ale přesto…

V první řadě bych mo ráda poděkovala společnosti Albatros média, které mi knížku poskytlo ke zrecenzování a musim říct, že téhle spolupráce si vážně moc vážím, protože je to možnost jak se dostat k naprosto úžasným knížkám a něco málo vám o nich říci a doporučit vám je, což dělám moc ráda. :) Tak a teď už vážně ke knížce jako takové.

Kdo zapátral nebo už na tuhle knížku někde narazil, tak ví, že pojednává o posledních dnech života Jana Opletala, který je - alespoň dle mého skromného úsudku - jedním z opravdu podstatných a významných osobností českých dějin a dovoluji si tvrdit, že i jedním z našich národních hrdinů. Alespoň tak nějak to cítím já, protože ho asi nikdy nepřestanu obdivovat. A důvodů pro tyto pocity je mnoho. Nejen, že to byl fešák, ale navíc to byl neuvěřitelně inteligentní, charakterní a osobitý mladý muž s obdivuhodným smyslem pro spravedlnost a vlastenectví - a takový se dneska rodí už jen velice zřídka. Je pravda, že na svoje kladné vlastnosti šeredně doplatil a velmi draze za ně zaplatil, ale pravděpodobně to měl v osudu.

S Janem se v knížce setkáváme už za dob jeho studií na lékařské fakultě, kdy je Praha okupována Hitlerovými vojsky. Ve vzduchu už visí příslib další z mnoha studentských demonstrací a s ní se blíží i konec Janova života. To však netuší ani on sám, ani nikdo z jeho přátel a už vůbec ne jho přítelkyně, která studuje na stejné fakultě. To vše je doprovázeno horečnými přípravami na závěrečné zkoušky a nelehká politická situace.

Všichni určitě moc dobře víte, jak to s Janem dopadlo - nebo aspoň nepředpokládám, že by to někdo nevěděl - a ti, kdo o jeho životě a existenci nemají ani páru by si tuhle knížku měli povinně přečíst. Jak už jsem prozradila, Jan za určitých nepříznivých okolností zemře, ale pro ty, kteří vážně o této osobnosti nic netuší, vážně nebudu prozrazovat, co se jemu a jeho přátelům stane a jaký dopad bude jeho smrt mít nejen na jeho spolužáky a kamarády, ale také na členy jeho rodiny.

Zdeněk Vyhlídal pojal poslední dny života Jana Opletala opravdu výborným čtivým a především dojemným způsobem - nebo alespoň já sem se dost dojímala, ale vážně to nešlo jinak. Navíc je to příběh opravdu věrohodný, což by mnozí čtenáři mohli považovat za přirozený fakt, vzhledem k tomu, že se jedná o skutečných příběh skutečných lidí, ale ne vždycky tomu tak musí být. Kdybych tě znovu volal, už se neotáčej -což sou mimochodem poslední slova Jana Opletala, které řekl své sestře - je výbornou knížkou, kterou by si měl přečíst rozhodně každý. A to nejen pro ten příběh samotný, ale především proto, že ukazuje velkou, i když zrovna nejkrásnější část našich dějin, na kterou by se v žádném případě nemělo zapomenout.