Recenze: Tereza Janišová - Erilian 1. - Město čarodějů

29. července 2016 v 10:12 |  Audioknihy
Erilian I. Město čarodějů Obálka knihy

Autor: Tereza Janišová

Erilian. Podivné místo plné kouzel a magie, kde je třeba dávat si pozor na zlo, které číhá tam, kde by ho člověk - respektive čaroděj - čekal nejméně. Ostatně, jako v každém světě. Ať už v tom našem reálném (a žijeme skutečně v reálném světě?) nebo v tom vymyšleném. Právě do tohohle světa, nás zavede velmi nadějná česká spisovatelka Tereza Janišová ve své Young Adult fantasy trilogii o malé holce, která jedné noci přijde o oba rodiče, jež náhle a beze stopy zmizí. Není jisté, zda je někdo unesl nebo zabil a těla odklidil na místo, kde je nikdo nikdy nenajde. Jistotu tu máme jen jednu, že tahle slečna by měla v našem příběhu sehrát velkou roli a dokázat věci nevídané a neslýchané. Ostatně, jako všechny hrdinky v knížkách určených především dospívajícím fantasy slečnám, ale i nadšencům do fantastiky obecně, že? Ale to bychom trochu předbíhali v pořadí toho, co bych vám ráda o téhle audioknížce napsala.. Takže se pojďme vrátit o kousek zpátky, pěkně na začátek celého příběhu. Protože žádnou knížku nezačnete číst od prostředka. A poslouchat už vůbec ne.

Jak už bylo řečeno, Erilian je zemí magickou a podivnou. Založili ji dva milenci - nechápejte to prosím tak, že spolu ti dva měli nějaký poměr, i když i k tomu se jistě časem dopracovali. Zkrátka a dobře: jednoho dne spadla z oblohy hvězda, z níž se narodila krásná dívka obdařená magickou silou. Ta potkala chlapce a jak už to tak na světě chodí, ti dva se do sebe zamilovali. Dívka pak chlapci předala část svých schopností a společně pak založili kouzelné město - Erilian. A právě v něm založili první rod čarodějů a kouzelníků. Alespoň tak praví pověst, která se tu vypráví dětem už celá staletí a předává se z pokolení na pokolení. Těžko říct, co je na celé té povídačce pravdy, ale uznejte sami, že to není zas až tak špatný příběh.

Stejný slýchávala často i hrdinka našeho příběhu. Maličká Kiara, kterou se její otec snaží naučit něco o historii města a předat jí co nejvíce ze svých vědomostí. Ale jak už to u malých dětí bývá, slýchá tahle malá čiperka raději příběhy a pohádky než jen nudnou a nezáživnou historii nebo zeměpis. I přesto je to ale zvídavé a v každém ohledu bystré dítě. Něžné a nevinné, které je teprve na začátku svého, jistě dlouhého života. Kiara je dítětem, které netuší, před čím bude muset v brzké době stát a čemu všemu bude muset čelit od okamžiku, kdy zmizí její nejbližší a začne jí vychovávat rodina, kterou sotva zná. A že toho nebude právě málo je už teď snad každému jasné - však o ní a městě, ve kterém žije je napsána celá trilogie ne? O něčem ty knihy být musí. :)

Musím říct, že jsem byla moc ráda, že se pánové z Vydavatelství Walker a Volf rozhodli tuhle knížku převést do audia. Je to další způsob jak tenhle příběh přiblížit i těm, kteří by si na jeho přečtení nenašli dost času. Což oceňuju o to víc, že si tímhle způsobem najde cestu i k těm čtenářkám a čtenářům, kteří četbě třeba moc neholdují. Přeci jen je asi pro mnohé teenagery příjemnější jít po městě se sluchátky na uších než s knihou v ruce.
Ačkoli je Erilian poměrně jednoduchým příběhem (v jednoduchosti je ovšem krása, jak víme), celkem dobře se mi i poslouchal. Rozhodně bych ho víc ocenila a docenila tak před osmi devíti lety, než teď, přece jen, žánr Young adult je určen spíše těm mladším generacím, ale i přesto to je příjemný poslech na dlouhé noci beze spánku a brzké ranní cesty do práce. Pro tyhle chvíli to je kniha naprosto ideální. A to jí dává plusový bod k dobru.

Co je třeba v této recenzi vyzdvihnout, je hudební doprovod a celkové narátorské provedení prvního dílu Erilianu. Ostatně, jde o audioknihu a u nich je tohle hodnocení v mnoha směrech podstatnější a důležitější, než příběh sám. Protože právě hudba a narátoři mohou udělat i nudný, nezáživný nebo jinak nedokonalý příběh zajímavým a záživným.

Lucie Fiona Šternerová a Jiří Klem, kteří tuhle knihu namluvili, z Erilianu, který bych si jinak zřejmě nepřečetla, dokázali právě takový příběh udělat. V jejich podání se stala kniha Terezy Janišové zajímavou i pro mne, která by jí v její psané podobě asi dostatečně neocenila. Takhle jsem si ale užila dobře napsaný příběh s rozhodně zajímavou myšlenkou a propracovanou strukturou, kterému dodal hudební doprovod z režie mistra zvuku Radka Volfa zajímavý náboj, dramatičnost, tam kde měla být a něžný nenásilný doprovod, který učinil spoustu scén zajímavějšími a, klidně řekněme procítěnějšími - si pro to nemám lepšího slovního vyjádření, tak mi to promiňte. Tohle ale úplně pochopíte - a pevně věřím, že i náležitě oceníte - jen v okamžiku, kdy si Erilian sami poslechnete.