Recenze: J. K. Rowlingová - Prázdné místo

15. srpna 2016 v 14:33 |  Recenzní knihy
Prázdné místo

Autor: J. K. Rowlingová

Vydalo: Plus

Poskytlo: Albatros média

Krásné prosluněné pondělí miláčkové moji. Doufám, že ste do nového týdne vkročili tou správnou nohou a budete se tohohle šťastného kroku držet až do neděle. Moc bych to vám všem přála. Já sem se dnes po prázdninách - které měli samozřejmě spíše učitelé a studenti - vrátila do tvrdého pracovního režimu, tedy do své školní knihovny, kterou pomalinku připravuji na nával čtenářů, kterých jak doufám bude dostatek. Navíc letos dostanu i dva praktikanty, takže bude třeba vymyslet nějakou činnost i jim a navíc vymejšlim vlastní projekty, které bych chtěla za školní rok zrealizovat. No mám toho v plánu moc, ale neb mě to děsně baví, nijak neskuhrám. A samozřejmě myslím i na vás, takže tu pro vás mám zbrusu novou recenzi na knížku, kterou mi ke zrecenzování poslalo nakladatelství Albatros. A tou je…jak už jistě z názvu článku víte, Prázdné místo od J. K. Rowlingové.

Tahle knížka byla svého času poměrně diskutovanou, čtenou a celkem chválenou novinkou. Já sem se k ní dostala až teď, - hlavně proto, že já děsně nerada plavu s proudem a raději si knížku přečtu až když opadne taková ta vlna čtecí mánie - ale pevně doufám, že i tak moje recenze poskytne aspoň lehkou inspiraci pro ty, kteří se stále ještě k této žlutočervené bichličce nedostali. I když i s tou inspirací to je celkem sporné, protože zrovna tuhle knížku nepovažuju za svůj nešťastnější čtecí tah na branku.

Prázdné místo je jedinečnou ukázkou toho, že e každý autor má na to psát opravdu o všem. J. K. Rowlingová s Harrym Potterem naprosto zabodovala, s Voláním kukačky si body velice slušně udržela a i v Hedvábníkovi - ke kterému jsem měla jisté výhrady - dokázala jak moc dobrou vypravěčkou je. V knížce Prázdné místo ovšem výrazně ztratila na popularitě, alespoň, co se mé osoby týče. Vzhledem ke všem ostatním přečteným knížkám jsem se opravdu těšila na parádní příběh s dokonale vykreslenými postavami, na které jsem si zvykla z výše zmiňovaných knih, což se dalo celkem logicky předpokládat. Moc nevím, co Rowlingová touhle knížkou sledovala, ale nic z toho, co jsem očekávala a na co jsem se těšila, v Prázdném místě prostě nebylo.

Celý příběh začíná v okamžiku, kdy umírá jistý muž jménem Barry Fairbrother. Jeho smrt je velice nečekaná a jak se na dalších téměř stech stránkách dozvídáme, zasáhla téměř všechny obyvatele městečka, kde se celý děj odehrává. Což je první kámen úrazu - mě fakt nebaví číst tolik stránek jenom o tom, jak všichni řeší, že je ten chlápek mrtvej a jak moc velká ztráta to je. A v podobně rozvleklém duchu se nese i zbytek knihy. Velkou část knihy následně zabírá příběh vdovy po Barrym, která se s manželovým odchodem nedokáže vyrovnat. Zas na druhou stranu začne velice zřetelně vnímat věci, které jí do té doby přišly jaksi samozřejmé a začíná si jich mnohem více vážit - prostě je tu takový ten klasický motiv uvědomění si vlastní existence a smrtelnosti.

Dále pak sledujeme osudy dalších obyvatel a prožíváme s nimi jejich obyčejné lidské životy se vším, co k nim patří. Máme tu například Priceovi, kteří si pro všechny v okolí hrají na bezchybnou, úžasnou a šťastnou rodinku, kterou samozřejmě nejsou a za tuhle zlatou masku obalenou pozlátky skrývají chamtivost a vypočítavost hlavy rodiny a laksnost jeho ženy, která se manželovu chování nedokáže postavit. Dívenka Sukhvinder Jawandová se zas potýká s poměrně drsnou šikanou jak ve školních lavicích, tak i na sociálních sítích, což má za následek její sklony k sebepoškozování, kterým řeší všechny svoje problémy a splíny dospívající holky. A takových příběhů je tu celá řada - za sebe sem vybrala jen ty, které by vás mohly zajímat.

No, co k tomu dále dodat. Jak už sem psala celá kniha je příběhem obyvatel jednoho malého anglického městečka, které má svoje skryté pavouky sídlící v nevymetených koutech. Má ale i svoje stinné stránky, které samozřejmě dává dostatečně na odiv. Celé téma a námět Prázdného místa je moc dobré a rozhodně ocenitelné, ale problém je, že na to, jak úzké to téma je, je kniha až příliš rozvleklá. To, co J. K. Rowlingová pojala na nějakých 550 stránkách, dokázala třeba taková Virginia Voolfová - ano sme opět u mé lásky - na desetinovém rozsahu.

Za mě je Prázdné místo spíš takovým průměrem, protože ačkoli pojednává o problémech běžného života, obyčejných lidí na uctivém místě - kteroužto literaturu takovéhle zaměření mám hrozně ráda - má jisté mouchy jako je rozvláčnost, která je mnohdy až zbytečná a je tak knížce spíše ku škodě než ku prospěchu. Za mě tedy úplně ne, no. Nemůžu jí stoprocentně doporučit ani jí nemůžu úplně strhnout. Nejlepší asi bude, když si na ní uděláte názor sami. :) Prázdné místo se ovšem v mojí knihovničce rozhodně neusadí. Není tam pro něj místo.