Recenze: Klára Smolíková - Králík málem králem

4. září 2016 v 15:23 |  Recenzní knihy
Výsledek obrázku pro králík málem králem

Se začátkem školního roku a nástupem nové várky prvňáčků do školních lavic se na pultech knihkupectví objeví i zbrusu nová knížka od české spisovatelky Kláry Smolíkové, o jejíchž knížkách jste se na tomhle blogu už mohli mockrát dočíst. Její publikace pro děti s názvem Králík málem králem je opět v každém směru zábavná, čtivá, poučná a navíc lehce výuková, čímž se knížky téhle spisovatelky na volné noze vyznačují.

Spolu s jejími knížkami jsme se mohli už podívat do dob husitského středověku, zavítali jsme na kázání mistra Jana Husa, naučili jsme se něco o řemeslech a o tom, jak se v dávných dob stavěla velkolepá města. Tentokrát navštívíme dobu Karla IV. a probádáme ji společně s králíkem Karlem, který ve škole bývá spíš terčem posměchu. Co se ale stane, když si takovýhle králíček, který do školního prostředí nikdy moc nezapadl, nasadí na hlavu papírovou korunu? Ukáže být mocnější a kouzelnější, než byste od obyčejného papíru čekali?

Spolu s papírovou korunou se totiž našemu Karlíkovi zjeví král králů. Sám Karel IV., který, jak všichni moc dobře víme z hodin dějepisu, znamenal pro naše dějiny opravdu hodně a pro naši zem toho hodně vykonal. Založil nám univerzitu, postavil most a celkově se zasloužil o rozkvět naší země ve všech směrech. Zkrátka a dobře. Byl to král králů. A tenhle panovník se zaslouží ještě o jednu velkou věc. Změní od základů celý život našeho králíčka. A to je zásluha hodná králů. Spolu s králem Karlem se náš Karlík učí jak být sebevědomější a nebát se starších spolužáků nebo posměváčků. Karel IV. se dokonce stane jeho velkým životním vzorem, který ho učí tak přežít ve školním světě.

Ten může být pro mnohé děti často záludnější než svět opravdový. Navíc od krále malý Karlík naučí mnoho zajímavého z další etapy českých dějin a pozná, že ani v případě, kdy je člověk král není jeho život právě nejjednodušší. A všechna tahle životní moudra a znalosti poznáváme spolu s králíkem Karlem i my, čtenáři útlé, ale přesto velmi poučné knížky. Právě takovými nás a především děti Klára Smolíková nepřestává zásobovat.

Tuhle knížku rozhodně doporučuji všem, kterým se líbily Klářiny předchozí knížky a kteří se chtějí i nadále s jejich pomocí zábavně a vesele vzdělávat. Protože ač je Klára především spisovatelka, v žádném případě se v ní nezapře výborný a vtipný pedagog, který své žactvo dokáže v každém směru zaujmout a probudit v něm zápal pro učení se nových věcí. Právě tímhle jsou nejen její knížky, ale i její přednášky a vzdělávací projekty tolik výjimečné. A pokud se o jejích literárních i vzdělávacích kvalitách chcete přesvědčit na vlastní oči, rozhodně si přečtěte její zbrusu novou knížku Králík málem králem.