Recenze: Petr Karvaš - Sedm svědků

21. září 2016 v 9:45 |  Audioknihy

Autor: Petr Karvaš

Krásnou, i když poněkud pošmournou středu moji milovaní příznivci a čtenáři. Vím, že jsem na facebooku slibovala tenhle článek už včera, ale nějak se mi ten den zdravotně vymknul kontrole, takže ho přidávám až dneska. A jak ste se určitě z názvu článku dovtípili, bude se jednat o recenzi na audioknížku, respektive rozhlasovou hru, Sedm svědků, kterou mi ke zrecenzování poslalo vydavatelství Radioservis, kterým tímto moc děkuju. No, a pokud vás zajímá, o čem tenhle příběh je, není nic jednoduššího než pokračovat k dalším odstavcům. :)

Na počátku celého vyprávění je jedna záhadná vražda, dva násilníci a sedm svědků, kteří to všechno viděli a na kterých tedy závisí výsledek celého vyšetřování. Kdo z nich říká pravdu a kdo lže? Na to budou muset přijít dva vyšetřovatelé, kteří dostali celý případ na starosti a na nichž tedy závisí posouzení celé situace. Navíc, našich sedm svědků vypovídá každý tak trochu jinak, o tom, co se v Pivovarské ulici u domu číslo 133 doopravdy stalo. Že šlo o vraždu je jasné a nezpochybnitelné, ale kdo za ní stojí? Některý ze dvou lotrů s násilnickými sklony nebo je vrahem některý z našich svědků?

Na téhle audioknížce se mi hrozně líbil fakt, že každá kapitola je věnovaná výpovědi jednoho ze svědků. Můžete tedy spolu s vyšetřovateli hádat, kdo je vrah, zkoumat jednotlivé pohledy a nejste rušeni kapitolami s popisem jiných činností, prostředí nebo dní, které vraždě předcházeli. Je to úplně stejné jako byste se spolu se svědky ocitli ve vyšetřovací místnosti jako tichý nestranný pozorovatel, který do děje nikterak nezasahuje, ale naplno si ho užívá spolu se všemi protagonisty.

A k tomu všemu máte jednu báječnou perličku. A tou je opravdu fantastické a dovoluju si i říct hvězdné obsazení. V roli svědků se totiž představí mimo jiné Jan Tříska - můj nemilovanější z českých herců, Dana Medřická, Radoslav Brzobohatý nebo Rudolf Hrušínský. A že jsou to osobnosti s velkými charaktery a naprosto fantastickými hlasy, o tom snad netřeba diskutovat. Je fakt, že třeba Karel Höger nebo Vladimír Brabec mi tam trochu nepasovali, ale to je spíš můj subjektivní pocit, kterým se rozhodně řídit nemusíte. Ne, že by nebyli dostatečně ztotožněni s postavami nebo tak něco, ale jejich hlasy prostě nejsou mým ouškům tak libozvučné jako třeba nakřáplý hlas Jana Třísky, nebo uklidňující a něžný projev Rudolfa Hrušínského.

Když ovšem pomineme protagonisty, kteří se mi poslouchali hůř než jiní, je kniha Sedm svědků výborným posluchačským zážitkem s velice překvapivým koncem. Můžu ji tedy jenom doporučit. Kvůli kapitolám, které mě moc nebavili právě kvůli tomu, kým byly namluveny, to není úplně stoprocentní hodnocení, ale to byla moc pěkná detektivka, která rozhodně nikoho neurazí. A pokud ste jí četli nebo poslouchali, dejte mi určitě vědět, jak se vám líbila.