Recenze: Majgull Axelssonová - Dubnová čarodějka

26. října 2016 v 10:39 |  Recenzní knihy

Autor: Majgull Axelssonová

Krásnou, i když poněkud potemnělou středu moji milovaní čtenáři. V poslední době jsem četla několik knížek, jejichž čtení pro mě bylo docela psychicky náročné. Ne že by se mi nelíbily a musela bych se nutit do jejich dočtení, ale spíš to bylo tak, že mě hodně dostalo jejich téma a z toho důvodu se mi nečetli právě lehce.

Jednou z nich je i Dubnová čarodějka, kterou sem četla opravdu hodně dlouho, protože sem nad ní moc přemejšlela a po jejich dočtení sem si to potřebovala nejdřív trochu přebrat sama se sebou a srovnat se s tím abych vám o ní vůbec mohla napsat. Horší je to o to, že sem Dubnovou čarodějku dostala ještě před létem jako recenzní výtisk od Metafory, takže s recenzí sem se hodně opozdila, ale doufám, že mi to Helena, se kterou vždycky jednám, odpustí. A teď už se podíváme na děj téhle báječné, čarovné a hodně silné knížky.

Hlavními hrdinkami jsou čtyři sestry. Holčičky a později i dospělé ženy, které vyrůstali v dětském domově a jichž se postupně ujala stejná náhradní matka. A i přesto, že sem od první dne v jejím domě snažila dát stejný díl lásky, která jim po celé dětství chyběla, stalo se, že ne všechny začaly vést báječný život, který si pro ně vysnila.

S Christiny je významná lékařka, Margareta je zase úspěšná právnička - a potud to vypadá vážně idylicky - s Birgitty se ovšem stala narkomanka, alkoholička a prostitutka, která se pere se svým vlastním životem a trápí svým chováním obě svoje sestry. A pak tu máme ještě Desirée o jejíž existenci nemají tyhle tři nejmenší potuchy. A právě ona je onou krásnou, němou a tajemnou Dubnovou čarodějkou, která má brzy svést všechny sestry dohromady.

Desirée ač obdařená neuvěřitelnými schopnostmi je bohužel upoutaná na nemocniční lůžko, ze kterého už nikdy nevstane. Trpí totiž mozkovou obrnou, epilepsií a bůh ví, čím vším ještě. Se světem komunikuje jen díky počítači propojeným s dýchacím přístrojem. Může tak doslova vyfoukávat slova a dokonce i celé věty a vést tak rozhovory s lékaři i sestrami. Ač jí byl odepřen klasický dar řeči, chůze a možnost vést normální život, dokáže Desirée neuvěřitelné. Dokáže využít tělo racka sedícího na okenním parapetu a vznést se na jeho křídlech nad stromy i budovu nemocnice, ze které nikdy neodejde nebo přimět nemocniční personál aby rozeslal několik podivných dopisů jejím sestrám. A ještě mnohem víc. Je prostě Dubnovou čarodějkou.

Musím říct, že tahle knížka se mi kvůli svému tématu opravdu nečetla lehce, ale i tak to byl báječný čtenářský zážitek, který sem si moc užila. S její autorkou sem se dokonce osobně setkala na Světě knihy a knížku sem si od ní nechala podepsat., což byl opravdu velký zážitek. Dubnová čarodějka se moc dobře čte a v okamžiku, kdy se do ní opravdu ponoříte, vás doslova pohltí. I když sou tam pasáže, které nebudete chtít číst, to je pravda. :) Ale i přesto jí můžu všem vřele doporučit. Dubnová čarodějka je totiž kniha, kterou prostě chcete a kterou musíte číst. A hlavně byste jí měli dočíst.