Recenze: Mick Conefrey - Duchové K2

10. listopadu 2016 v 9:48 |  Recenzní knihy
Název: Duchové K2

Autor: Mick Conefrey

Poskytlo: Jota

Krásný a prvosněhový čtvrtek moji milovaní čtenáři. Pro dnešní den, když teda konečně napadnul sníh, kterej se krásně drží na zemi, tu pro vás mám recenzi na docela dost tematickou knížku, která se k tomuhle počasí opravdu hodně hodí. A tou sou Duchové K2, kterou sem dostala na zrecenzování od nakladatelství Jota, za což jim tedy moc a moc děkuju. Já osobně mám tuhle tématiku hodně ráda, takže sem se na čtení o K2 jedné z nejnebezpečnějších hor, kterou na světě máme, opravdu moc těšila. A jestli to chce slyšet už teď, tak mě v žádném případě nezklamala.

Tahle knížka je navíc koncipovaná poměrně zajímavě. Každá kapitola je totiž věnovaná jedné z mnoha výprav, které se na K2 kdy vypravily a to napříč staletími. Začínáme nevydařenou a doslova katastrofální výpravou Aleistera Crowleyho, spisovatele, okultisty a feťáka, který se v návalu jakéhosi hnutí mysli rozhodl tuto horu pokořit a dobít její vrchol. No, jak se všeobecně ví, neskončila tahle výprava zrovna úspěšně a K2 tak zůstávala i nadále nepokořenou a nezlomenou horou. Tenhle muž nebyl samozřejmě prvním ani posledním, kdo se rozhodl tuto horu přemoci a dokázat přírodě sílu lidské vůle a nezlomnosti.

Další výprav vedl například jistý italský vévoda, Fritz Wiessner, amerického průkopníka v lezení až třeba po skvělého, zkušeného, ale osudem stíhaného expedičního vůdce Charlieho Houstona. Těch výprav na K2 bylo samozřejmě mnohem víc, ale vybrala jsem jen některé z nich. :) Některé z těchhle výprav skončily úspěšně, jiné ne, ale všechny měly za cíl jedno - pokořit nepokořenou K2, která je takovým strašákem a zároveň největším vyzivatelem všech horolezců. Za celou dobu, kdy se nejrůznější výpravy snažily dostat na vrchol téhle hory, zemřelo při cestě k němu mnoho lidí, kterým je věnován hromadný pomník, k němuž se sjíždějí dodnes jejich přátelé i rodina, což mi přijde jako krásný a dojemný počin.

Duchové K2 sou naprosto strhující knížkou, při které vám sice bude běhat mráz po zádech - a to vždycky kvůli realistickým popisům neuvěřitelně krutého a nevypočitatelného počasí, které na K2 vládne. Já osobně sem jí přečetla doslova jedním dechem, a kdybych teď nemusela řešit poměrná vážné osobní a zdravotní problémy, tak bych vám o ní napsala už mnohem mnohem dřív. Z mnoha důvodů, které se popisují dost těžko, vám tuhle knížku nemůžu jinak než vřele doporučit. Horko těžko sem jí po nocích odkládala a dost často u ní i brečela, protože mi přeci jen bylo všech těch kluků a občas i holek, kteří při výstupu na vrchol přišli o život opravdu líto. Ale i přes to jak smutný to je čtení, opravdu stojí si tuhle knížku přečíst.

Je to báječné vypravování o lidech, kteří se rozhodli dokázat světu a především sobě lidskou odhodlanost a vytrvalost, která se nezastaví před žádnou z nástrah, kterou si pro ně K2 připravila. Dodnes, i přes to v jak moderní době žijeme a jaké vybavení je horolezcům k dispozici je tahle hora jednou z nejobávanějších a dodnes tajemnou horou, která je nevypočitatelná, tajemná a záludná - ostatně, jako každá ženská. Ono ne nadarmo je slovo HORA ženského rodu, že? :) Já tímto ještě jednou moc děkuji nakladatelství Jota, že mi knížku poslali ke zrecenzování a už teď se moc těším na další knížku, kterou od nich doma mám a na kterou se už brzo chystám. Ale o jakou knížku de, to si zatím nechám pro sebe. :) Mějte se krásně a hodně čtěte.