Recenze: Miguel de Cervantes y Saavedra - Odkaz dona Quijota

20. prosince 2016 v 9:43 |  Audioknihy

Autor: Miguel de Cervantes y Saavedra

Krásné úterní pozdní ráno moji milovaní čtenáři. Tak si tak říkám, že když sem vás lehce naladila na audioknihu nedělním rozhovorem s jejím narátorem, celkem by se hodilo v tomto duchu pokračovat. Takže dneska tu pro vás mám recenzi na audioknížku Odkaz dona Quijota, kterou mi zaslalo vydavatelství Radioservis, za což jim samozřejmě moc a moc děkuju. Jak už ste si určitě mohli několikrát všimnout, já čtu klasiku moc ráda a vůbec se tak nějak víc zaměřuju na starší knížky než na horké novinky, takže potom dokážu fakt moc ocenit, když se namluvení klasické literatury shostí i nějaké vydavatelství pro které můžu psát.

A to je případ i Dona Quijota, kterého mám hrozně moc ráda už od doby, kdy mě na něj jako malou holku vzala babička do divadla - díky moc babi. Takže sem měla logicky vážně velkou radost, když mi přišel mejlík s tím, jestli bych pro Radioservis nechtěla tuhle knížku zrecenzovat. A jelikož sem samozřejmě chtěla, tak vám o ní teď můžu napsat a v každém ohledu jí i doporučit. Tak jdeme na to, ať se nezačnu zase zbytečně vykecávat.

O čem tenhle letitý a profláknutý příběh vypráví, to určitě moc dobře všichni víte, ale i tak se hodí věnovat mu pár slov a přiblížit vám ho. Takže… Don Quijote de la Mancha je chudý a trochu podivínský šlechtic, který se jednoho dne - po dočtení svého několikátého rytířského románu - rozhodne se takovým rytířem stát. Vytáhne tedy svoji starou, notně zrezivělou zbroj, osedlá koně, který taky není zrovna předobrazem oho nejkrásnějšího oře světa a vydá se na cestu za dobrodružstvím a zachraňováním panen v nesnázích. Nevyráží ovšem sám, ale v doprovodu svého věrného zbrojnoše Sancho Panzou, který občas silně pochybuje o zdravém rozumu svého pána, ale jelikož je to opravdový a věrný přítel nebojí se ho následovat a často ho i vytáhnout z pěkného průšvihu a tak nějak ho umírňovat v jeho šílenostech.

Jak už sem psala, mám příběh Don Quijota moc a moc ráda a popravdě…na konci vždycky brečím. Proto sem se na jeho audioknižní podobu hodně moc těšila, zvlášť, když sem zjistila, že se na jejím namluvení podíleli hned tři autoři. Nejde tedy o klasickou audioknihu, jak jí známe (kterou vždycky mluví jen jeden autor) ale spíše o rozhlasovou hru, kterou namlouvá vždycky několik autorů, kteří si rozdělí jednotlivé role. V tomhle případě jsou to Miroslav Horníček jakožto vypravěč, Josefa Kemra v roli našeho rytíře a Sancho Panzovi propůjčil svůj hlas Ladislav Mrkvička. Vybrala jsem záměrně jen hlavní postavy - v celkovém provedení se jich samozřejmě představí více, ale jelikož jde především o tyhle tři a právě o nich bych teď chtěla trochu mluvit, tak sem je logicky tak nějak vypíchla. :)

A teď něco málo k jednotlivým projevům našich herců. A vezmeme to pěkně popořadě. Miroslav Horníček alias Vypravěč nebyl špatný, jo pan Horníček je Pan herec, ale já ho prostě nikdy neměla moc ráda. Ani jeho herecké filmové nebo divadelní role ani jeho hlas, který mi prostě nepasuje a fakt mi nesedí. Takže tohle bylo trošku zklamání, protože si myslím, že pro roli vypravěče by se určitě dalo vybrat jiného a libozvučnějšího herce - třeba - takový Pavel Rímský by byl určitě super. Ale tohle je čistě můj problém, protože prostě Horníček není můj šálek herecké kávy.

Oproti tomu Ladislav Mrkvička a Josef Kemr byli naprosto boží. Dva moji oblíbení herci s báječnými hlasy a pojevem namluvili dvě moje oblíbené knižní postavy. Jako, co víc chcete? Do pana Mrkvičky sem byla svého času dost platonicky zamilovaná, zvlášť, když hrál v nějaký pohádce, takže tam se Radioservis trefil do té správné srdeční části, kde je pro tohohle herce vždycky místo. A o Josefu Kemrovi ani nemluvím to je prostě Pan herec s naprosto fantastickým hlasem. Asi nikdy nezapomenu na jeho nejbožejší větu z jedné pohádky, kde hrál právě i s Ladislavem Mrkvičkou a která se mi zažrala pod kůži už jenom díky tomu, že jí pronesl pan Kemr. Ta pasáž zní: ,,Pro pár špinavých zlaťáků, pro falešnou slávu. Jak může člověk zradit člověka." To je silná věta už sama osobě, ne? A už zase plácám něco mimo téma. :) No ale takhle to prostě opadá, když vaši milovanou knížku namluví někdo, kdo je prostě nehorázně dobře poslouchatelnej. Takže za tyhle dva herce má u mě Radioservis obrovské plus, které krásně vyjádří to malé mínus za pana Horníčka, který mi hlasově úplně neseděl, byť má báječný přednes.

Tak a to je pro tentokrát všechno. Mějte se krásně a do Vánoc se určitě ještě můžete těšit na nějaký článek nebo video. :) Pac a pusu a určitě si pořiďte Don Quijota ať už v knižní nebo její audioknižní podobě. Určitě to stojí za to.