Recenze: Otto Weiss - I viděl Bůh, že je to špatné

7. prosince 2016 v 10:49 |  Recenzní knihy

Autor: Otto Weiss

Poskytlo: Jota

Krásnou středu moji milovaní čtenáři. Poslední dobou nějak nejsem ve formě - opět nespim a to tak, že fakt brutálně, takže mám sice mraky na čtení, protože co jinýho chcete po nocích dělat, ale uznejte…spánek je kurník děsně důležitej, když na to příde. No…není to zrovna nejlepší, ale to neznamená, že na vás zanevřu. Právě naopak - mraky přečtenejch knížek znamená především mraky recenzí a tím i doporučení pro vás. A to se hodí ne? Zvlášť takhle před Vánocema. Takže tu pro vás mám jeden opravdu dobrý typ. Knížku I viděl Bůh, že je to špatné, kterou mi na recenzi poslala nakladatelství Jota, za což mu a především naší báječné Lucii, mockrát děkuju. A teď se teda podíváme o čem tahle knížka je. A upozorňuju předem…není to ani o církvi ani o něčem podobném a rozhodně to není žádné veselé a oddechové čtení…ale posuďte sami, jestli je tohle knížka pro vás nebo pro vaše blízké.

Nejprv trošku o tom, jak tahle novelka vznikla - především za jakých okolností vznikla, protože to je pro její pochopení hodně důležitý. Napsal ji Otto Weiss a to na místě, kde byste neřekli, že může nějaká kniha vzniknout. Napsal ji totiž v Terezíně v roce 1943…a teď už je všem určitě jasné o čem je, že jo? Důležité je ovšem taky to, že se na ní nepodílel sám. Jeho dcera, která byla v tomto nacisty ovládaném táboře uvězněná spolu s ním, ji doplnila o hodně zajímavé a všeříkající ilustrace a společně pak tuto knížku věnovali Ottově manželce k narozeninám. Jestli vám už teď nestékají slzy z očí, tak se připravte, že se k tomu při čtení knížky dopracujete. A teď už něco maloučko k ději.

To si takhle jednou Bůh sedí na trůnu a neví do čeho píchnout. Jeho rádci a pomocníci mu přinášejí zprávy o tom, co se u nás dole děje a neb jim tenhle starý moudrý muž tak úplně nevěří, rozhodne se vzít na sebe lidskou podobu a podívat se, co že se to tu s těmi židy vlastně děje. Dostává se tak do Terezína a na vlastní kůži se tak může přesvědčit o zvěrstvech, která jsou zde lidé, jimž byla dána vyšší moc, než s jakou dokáží zacházet, schopni dělat druhým a navíc to brát jako samozřejmost. Protože židé jsou přeci bezcenní, že?

Všichni moc dobře víme, co za hrůzy se v téhle době dělo a já asi úplně nemám na to, to tady popisovat, takže si dohledejte nebo domyslete sami…. nebo si tu knížku prostě přečtěte. Jeto zajímavá a všeříkající výpověď toho, co se dělo, kolik lidí na to doplatilo a jak se na to může dívat někdo ,kdo na lidstvo a jeho konání rezignoval a pak mu došlo, že to nebyl ten nejšťastnější nápad. Protože i hlava pomazaná jakou tenhle všemohoucí staříček je může občas šlápnout vedle…ale v okamžiku, kdy zjistí, jaké osudné chyby se dopustil, je třeba chybu řádně napravit a zachránit, co se ještě zachránit dá. Jen jestli na to nepřišel až moc pozdě.

I viděl Bůh, že je to špatné je hodně čtivá kniha, která vám podá jasný obrázek toho, co se počátkem 20. století dělo protože málokdo z nás si to pamatuje. Zažili to tak možná naši prarodiče nebo praprarodiče a ti, pokud se jich tyto událostí osobně nedotkli, nám o nich můžou podat jen hodně mlhavou představu. Nejlepší, i když samozřejmě nejděsivější je, přečíst si to od někoho, kdo tím prošel…a když vám dojde, že se z koncentráku, kam byl Otto Weiss nakonec převezen nikdy nevrátil a už nikdy svoji ženu a dceru nesevřel v náručí a pochopíte, jaká zrůdnosti se děli a stále dějí, splnila tahle knížka svůj účel. Za mě jednoznačné doporučení.