Recenze: Ransom Riggs - Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti

2. prosince 2016 v 9:09 |  Audioknihy

Autor: Ransom Riggs

Poskytlo: One Hot Book

Krásnej druhej prosinec moji milovaní. Vánoce sou za chvíli na krku a všichni děsně magořej kvůli stromečku a dárkům. No já si to nějak moc k srdci neberu a dárky pusu kupovat až tak 20., ale co…já nakupuju děsně nerada. :) I když…po internetu je to celkem paráda - třeba dneska sem si objednala novýho Stephena Kinga - Konec hlídky, takže se fakt moc těšim až mi příde a až ho začnu číst. No, ale protože vy ste pro mě tak nějak přednější než dárky, tak pro vás mám nejen zbrusu novej článek, ale především typ na dárek - pokud máte ve svým okolí někoho, kdo má rád audioknížky. Dneska totiž uzavřeme kolotoč ze série Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti - měli sme tu knížku a film
a teď tedy audioknížku. Tak hurá na to. A nejdřív krátká rekapitulace děje.

Jak už název knížky vypovídá, půjde o příběh podivných dětí žijících v jednom podivném sirotčinci, o něž se stará slečně Peregrinová. A v čem jsou tyhle děti podivné? No…každé v něčem jiném. Každé z nich trpí nějakou genetickou mutací, která se prostě v lidském pokolení čas od času objeví. Takže tu máme kluka, v jehož těle žijí včely a tak nějak spolu koexistují ve vzájemné symbióze. Pak je tu dívenka, která je silnější než deset dospělých kulturistů, slečna, lehčí než vzduch, takže musí nosit speciální boty, aby se vůbec udržela na zemi nebo třeba kluk, který je vidět jen když je oblečený.

A mezi tyhle děti se shodou okolností, zásahem osudu nebo vlivem mnoha a mnoha náhod dostane i Jacob, kterému o tomhle podivném místě vyprávěl jeho dědeček. Ten ovšem za velmi podivných okolností zemřel a Jacob, který našel jeho tělo, se s jeho ztrátou těžko vyrovnává. Proto se společně se svým otcem vydává na malý ostrůvek, kde se právě tenhle sirotčinec nachází v naději, že všem záhadám, které jeho dědu obklopovaly příde na kloub. A to, co najde, naprosto předčí jeho veškerá očekávání. Ale na to, co tam najde a jak moc tenhle objev zamává s jeho současnym životem, na to už budete muset přijít sami.

No musím říct, že knížka i film se mi docela líbily, i když sem k obojímu měla pár výhrad. Na audioknížku, kterou mi ke zrecenzování poslalo vydavatelství One Hot Book, sem se tim pádem docela těšila. Dokonce ste si tu mohli počíst i rozhovor s jeho narátorem, který se mi opravdu moc líbil. A proto mě docela mrzí, že se audioknížka téhle parádní fantasy zrovna moc nepovedla. Ne že by byla úplně špatná, ale zkrátka a dobře mi na ní něco docela vadilo. A o nich bych vám teď chtěla něco málo říct.

Jako první mi k ději, příběhu a především k hlavní postavě, která je zároveň i vypravěčem příběhu, moc nesedl hlas Viktora Dvořáka. Úplně dvakrát nelichotil mým ouškům. Možná by mu jiný příběh sedl víc, ale tohle mi prostě nějak nepasovalo. Přednes měl sice dobrý o tom žádná (i když mohl být v některých pasážích dramatičtější a mohl hlasem více gradovat, tam, kde si to příběh žádal), ale především nějak mi nesedla barva jeho hlasu, jestli chápete, co tím mám na mysli. A to je bohužel u audioknihy to nejpodstatnější. Protože i když je příběh sebelepší a slovní projev je taky v celku dobrý, tak barva hlasu, která by vás měla pohladit a učinit z příběhu něco mimořádného, je to nejpodstatnější. Protože pokud to není pro vaše ouška to pravé ořechové, tak si příběh vážně moc neužijete.

No, sem zvědavá jak si One Hot Book poradí s narátorstvím dalších dílů Sirotčince - jestli něco změní nebo ne. V každém případě se ale docela těším, protože věřím tomu, že se vždycky může něco zlepšit. :) A toto je pro tento den už opravdu všechno. Mrzí mě, že sem vás ani lidi z One Hot Book nejspíš moc nepotěšila, ale proč bych měla psát, že se mi něco líbilo, když k tomu mám svoje výhrady, že? Zvlášť, pokud jde o recenzování. Pokud bychom totiž vždycky všechno pochválili, ztratila by tahle naše krásná práce smysl. A to nechci. Takže hlavu vzhůru a někdy příště u něčeho pozitivnějšího.