Recenze: Anthony Doerr - Jsou světla, která nevidíme

2. ledna 2017 v 9:53 |  Audioknihy
Book cover

Autor: Anthony Doerr

Poskytlo: One Hot Book

Do roku 2017 sem vstupovala poněkud rozčarovaně a popravdě, slibuju si od toho hodně…nějaký zvláštní extra předsevzetí si nedávám nikdy, takže na to sem se zase vykašlala a místo toho sem si parádně zařvala z okna na kluky, co pod nim pálili naprosto fantastickej ohňostroj a patřičně zapila přežití roku předešlého. Každopádně do roku nového bych na blogu ráda vstoupila s další recenzní audioknížkou, kterou sem dostala od One Hot Book. Těch sem měla před Vánoci poměrně dost, takže sem přemejšlela, kterou z nich to celé odstartovat a nakonec sem se rozhodla pro knížku Jsou světla, která nevidíme, která mě opravdu hodně zasáhla, byť sem to od ní nečekala. Takže se pohodlně usaďte a začtěte se.

Bylo nebylo jeden princ, který se toho času zdržoval na Borneu, našel nádherný, zázračný a zároveň nebezpečný kámen -velký jako holubí vejce, modrý jako moře a s rudým středem. Tomu, kdo ho vlastní zaručuje nesmrtelnost. Ale nic není zadarmo a i s vlastnictvím tohohle kamene se bojí určitá rizika. Toliko z jedné staré legendy, kterou vyslechla v šesti letech hrdinka našeho příběhu Marie-Laure, která pomalu, ale jistě ztrácí zrak. Teď ovšem skočíme o pár let dál a z malého děvčátka je rázem skoro dospělá ženská, která je odkázaná na to, jak dobře zná prostředí ve kterém žije. V tuhle chvíli je už totiž slepá a zrak jí už nikdy nikdo nevrátí.

Marie-Laure žije se svým otce, který by pro ni udělala opravdu cokoli. Problém je, že Paříž a logicky i celá Francie, kde se příběh odehrává, se nachází v nacistickém obležení. Vzduchem létají bomby a noční klid narušuje hučení letadel. Situace je mizer, to je určitě všem jasné a na nelehkou dobu doplácí i naše hrdinka se svým otcem. V návaznosti na nelehké události a okolnosti, kterými vás nechci úplně zatěžovat, jsou tihle dva spolu s dalšími obyvateli opustit Paříž a uprchnout k příbuzným do Saint-Malo. A aby toho nebylo málo, nesou s sebou i kámen, o kterém už tu byla řeč.

Tohle je ovšem jenom část celého příběhu. Nerada bych zapomněla na chlapce Wernera, který je Němec každým coulem a pro svou vlast by dýchal. Není to tak úplně jeho chyba, je v tomhle duchu vychováván od malička a jakožto puberťák je navíc celkem ovlivnitelný. Ten vyrůstá s dalšími dětmi v jednom ze sirotčinců a jako jednomu z mála je dopřáno vystudovat a nedostat se tak na válečnou frontu. A jak bystrému čtenáři dojde, osudy těchhle dvou se mají brzy střetnout a v jistém okamžiku bude život jednoho záviset na tom druhém.

Tak děj bychom ve zkratce měli…ta knížka je fakt bichle největší, takže vybrat jen něco málo a nic vám neprozradit bylo poměrně náročný, ale myslim si, že sem to dokázala poměrně obstojně. A teď k jejímu provedení, tedy k audio verzi. Jak už sem psala, vydání se zhostila nakladatelství One Hot Book, kterému tímto moc děkuju, že se do toho pustilo, protože jinak bych se k tomuhle příběhu dostala až tak v létě o dovolený. :)

Není to tak dávno, co sem zveřejňovala dvojrozhovor s narátory téhle knížky Tereza Vilišová, kterou sme do té doby tak úplně neznala a Davidem Matáskem - prostě Kendy toho známe všichni. Každopádně, je jasné, že Tereza mluví části týkající se příběhu Marie-Laure a David má zas pasáže o Wernerovi, což je volba mě naprosto vyhovující, protože se tak za jedno rozlišilo, komu z těchhle dvou je daná část příběhu zrovna věnována a za druhé člověk neupadl do takové té letargie, do které se může pokud opravdu tlustou knihu čte jen jeden autor. A určitě to bylo takhle dobře i pro herce, protože narátorství je poměrně náročná věc a myslim si, že kdyby něco takhle obsáhlého měl namlouvat jen jeden z nich tak by to bylo dost těžké jak na přípravu, hlasovou kapacitu daného herce a především na čas, protože fakt po člověku nemůžete chtít, aby mluvil třeba 3 hodiny v kuse - to se fakt nedá.

Musím říct, že projev a přednes Terezy Vilišové se mi opravdu moc zamlouval. Byl takový milí něžňoučký a zrovna pasáže, které namlouvala ona, sem si ráda nechávala na večer nebo noc, kdy sem nemohla spát. Ne že by byla monotóní to ne, ale člověka tak nějak příjemně uklidnila a ukolébala a pak se mi to spalo, to byste nevěřili. Bylo to trochu jako vrátit se do dětství, když mi předčítala babička. To bylo moc hezký fakt, že jo. Navíc sem měla celou dobu dojem, že je hlavní hrdinka příběhu taková něžná křehká bytost, k čemuž se právě tenhle hlasový projev dokonale hodil.

Oproti tomu David se jako pravý muž zaměřil na důraznost, gradaci a vypíchnutí akčních scén, které se jako chlap rozhodně prožije a přednese líp než ženská. Ono všeobecně i ty scény a pasáže, kde se objevuje Werner než ty s Marie-Laure, i když ani u ní není o nějakou tu akci a napínavost nouze. Každopádně David Matásek je výbornej herec a opravdu skvělej narátor, takže doufám, že si v jeho podání budu moct zase někdy něco poslechnout. Jeho přednes mě udržoval pořád ve střehu a v pozornosti - a fakt nevim, jak to ten chlap dělá - a t pro mě bylo hodně důležitý, protože sem tuhle audioknížku poslouchala taky trochu na cestách, takže sem jenom seděla, poslouchala a nestalo se mi, že bych zavřela očička, zaposlouchala se, zadřímla a přejela, což se mi občas stalo při pasážích namluvených Terezou. Proto sem si je nechávala na doma na relaxační okamžiky v pelechu. :)

Každopádně oba projevy hodnotím kladně a chválím výběr narátorů. Každý z nich měl něco do sebe a každý z nich měl svoje kouzlo, byť každý trochu jiné. Možná o to víc sem si knížku užila, prootže sem jí mohla poslouchat jak při přesunu z domova do práce tak i pěkně po nocích a relaxovat u ní, což se vám ne u každé knížky poštěstí. Co musím ještě v poslední řadě pochválit je muzika, která odděluje jednotlivé kapitoly a části knížky. Ta byla zvolená opravdu vhodně a celkově příběh nejen příjemně doplnila, ale tak nějak podtrhla celkovou tu atmosféru, která je poněkud chmurná a depresivní. V tý muzice byl trochu příslib toho, že to dobře dopadne a že se není čeho bát. A to fakt chcete.

A to je odemně pro dnešek všechno. Doufám, že ste do roku 2017 vkročili pravou nohou a že nám přinese spoustu dalších knížek a audioknížek, který nám ten rok nějak pěkně obohatěj. :) Mějte se krásně a užijte si den.