Recenze: Klára Smolíková a Honza Smolík - Medvídek Lup a jeho kamarádi

22. února 2017 v 11:21 |  Recenzní knihy

Autoři: Klára Smolíková a Honza Smolík

Vydalo: Mladá Fronta

Za lesem je les. Za ním další. A pak ještě čtyři. Teprve za tím sedmým je kopeček, na kterém stojí starý dub. A v něm bydlí medvídek Lup. :) Ne, drahouškové, nedala jsem se na psaní poezie pro děti, tohle je jen úvodní povídáníčko k novému komiksu pro děti od spisovatelské dvojice, kterou už moc dobře znáte.

Je to spisovatelka a lektorka Klára Smolíková a její věrný parťák kreslíř Honza Smolík. Já jim oběma tímto moc děkuju za to, že jsem si tenhle komiks mohla prohlédnout a přečíst dřív, než se dostal na pulty knihkupectví, a také za to, že mi touhle příjemnou pohádkou zpříjemnili jednu z mých nespavostních nocí. A teď už se pojďte společně se mnou podívat za medvídkem Lupem a jeho kamarády.

Celá tahle knížka je koncipovaná do kraťoučkých - dvoustránkových, kapitol, v nichž se seznámíme nejen s Lupem, ale také s jeho věrnými kamarády. Navštívíme tak třeba truhlářkou dílnu jezevcovu, společně s nimi zachráníme králíka, nebo možná zajíce Bonifáce, který se zřítí se svým balonem, zastřílíme si na terč s indiánským havranem Filipem nebo si s nimi všemi půjdeme pouštět draka, což je nejlepší činnost pro podzimní dny, kdy sice fouká vítr, ale ještě pořád svítí sluníčko a můžeme tedy s kamarády řádit po venku.

Na konci téměř každé kapitoly navíc čeká na čtenáře zábavný nebo lehce poučný úkol, který samozřejmě souvisí s právě přečteným příběhem. Děti, protože právě jim je knížka Medvídek Lup a jeho kamarádi určená, budou moci hledat rozdíly na dvou obrázcích, v jezevcově dílně budou hledat nářadí, které potřebuje ke své práci, prohlédnou si atlas hub, aby věděly, které houby se mají a které nemají, nebo dokonce nesmějí sbírat, a zařádit si mohou i v lyžařském bludišti. A to je super, ne?

Ačkoli sama děti ještě nemám a ani kolem sebe nemám žádné, kterému bych takovouhle báječnou knížku mohla předčítat, mám aspoň kocoura, který je mi nejen věrným parťákem, ale taky celkem pozorným posluchačem, takže je taky většinou jediným, komu Klářiny a Honzovi knížky můžu předčítat a vyprávět mu. Je to možná trochu zvláštní, ale kdybyste ho viděli, jak dává při čtení pozor, neodolali byste. Takže tahle knížka nemusí být nutně určená jen pro ty, kteří mají doma malé ratolesti, toužící po báječných a napínavých příbězích a po luštění záludných úkolů. :) To jen abyste si nemysleli, že je vám Medvídek Lup a jeho kamarádi zapovězen, dokud nebudete mít po ruce nějaké dítko, které budete chtít zabavit nebo ho ukolébat pěknou pohádkou na dobrou noc.

Co mám na Klářiných a Honzových knížkách opravdu ráda, jsou nejen krásné ilustrace, - mimochodem netuším, kde Honza pořád bere tolik inspirace a nápadů jak Klářiny příběhy nakreslit - tak samozřejmě příběh samotný, ale hlavně jsou super ty úkoly, které najdete snad v každé knížce téhle autorské dvojice. Je to asi dáno tím, že je Klára lektorkou a tudíž má tak trochu tendenci dělat svoje knížky nejen zábavné, ale taky trochu didaktické. A to neberte jako výtku, naopak, takových knížek není mnoho a pevně věřím tomu, že je ocení nejen rodiče či prarodiče, ale třeba i učitelé ve školkách nebo v kantoři českého jazyka v první třídě, kteří mohou tak knížku všestranně využít. A to je, myslím, si velké plus, které hovoří jedině v Klářin a Honzův prospěch. A ostatně to dokazuje i fakt, že jsou jejich knížky během velice krátké doby beznadějně vyprodané.

Takže určitě neváhejte a po téhle knížce se podívejte. A jestli nemáte kolem sebe žádných dítek, můžete předčítat aspoň svému domácímu mazlíčkovi, stejně jako já. :) Určitě to ocení. Zatím se mějte krásně a brzy se můžete těšit na další článek, nebo možná i video. A o Kláře Smolíkové a Honzovi Smolíkovi rozhodně neslyšíte naposledy.