Recenze: Jack London - Tulák po hvězdách

18. dubna 2017 v 9:12 |  Audioknihy

Autor: Jack London

Krásný povelikonoční den, moji milovaní čtenáři. Dneska u nás od rána sněží, což je vzhledem k tomu, že je 18. dubna poněkud prapodivné, ale nad myšlenkovými pohnutkami přírody asi nemá moc smysl se pozastavovat. Nad čím bychom se ale pozastavit mohli a vlastně i měli, je zpracování jedné z mých nejoblíbenějších a nejdůležitějších knih, které mi kdy prošly pod rukama. Dneska si totiž povíme něco o audioknize Tulák po hvězdách od Jacka Londona, kterou jsem si hned po prvním přečtení naprosto a jednoznačně zamilovala. Radioservis, který tuhle knížku nedávno vydal jako audioknihu mi jí poskytl ke zrecenzování a tím pádem vám o ní můžu něco napsat a třeba někoho z vás něžně přesvědčit aby si jí přečetl, nebo poslechl.

Jak určitě víte, já sem na audioknížky docela pes. Pro mě je hrozně důležitý aby to byla poctivě udělaná knížka stejně jako kdyby šlo o knihu klasickou a mám pocit, že poslední dobou to zrovna není žádná extra lambáda. A abych pravdu řekla, tak Tulák po hvězdách jakožto audioknížka fakt zklamal. Ne ve všem, ne že by to bylo úplně špatné od začátku do konce, ale mrzela mě na ní jedna věc, která si myslím, že je pro celý příběh celkem zásadní. A to je fakt, že v případě audioknihy je Tulák po hvězdán vydáván jako zkrácená verze knihy, což je dle mého kardinální chyba. To je to samí jako, kdybych si šla koupit půlku chleba a zaplatila za celej - třeba, momentálně mě nic jinýho nenapadlo, ale pevně veřím, že všichni chápete jak to myslím.

Ale vezměme to pěkně od začátku. Asi by bylo fajn říct, o čem tenhle příběh vlastně je a až pak chválit a stěžovat si. :) Jacka Londona určitě spousta z vás zná jako autora Volání divočiny nebo dalších takových hodně dobrodružných románů. Málokdo si ho ovšem spojí s Tulákem po hvězdách, což je knížka z úplně jiného soudku. Pojednává o vězni Darrellu Standingovi, který je za vraždu svého kolegy z práce odsouzen na doživotí. Což není to nejhorší. Mnohem horší je, že celých neuvěřitelných pět let prožil svázaný ve svěrací kazajce. A to v naprosté samotě a neproniknutelné tmě. Je tedy naprosto odtržen nejen od života a světa venku za zdmi vězení, ale i od společnosti dalších vězňů a k dovršení všeho i od světla. A z toho by začalo hrabat i tomu nejotrlejšímu a nejsilnějšími jedinci. Alespoň tak, bych si to myslela.

Náš hrdina je ovšem silnější osobností než by se mohlo zdát. Navíc ukrutně toužící po svobodě - po svobodě duše, když už mu byla uzmuta svoboda těla, pokud to tak můžu říct. Darrell si ve své temné cele vytvoří svět sám pro sebe - prochází se v něm, cestuje v něm z místa na místo, mění v něm čas a skutečně a doopravdy v něm žije. A právě tohle všechno, ho drží při životě. Právě díky tomu si udržuje jasnou mysl, která se sice za těch nekonečných dnů toulá, kam se jí zachce, ale pořád je čistou a nedotknutelnou místem ve kterém je Darrell uvězněn.

Pro mě osobně je Tulák po hvězdách hodně stěžejní knížkou, na kterou nedám dopustit. Na audioknížku sem se fakt moc těšila. A fakt, že jsem ten příběh nedostala komplexní a ucelený, tak jak by měl být, mě nejen zklamal, ale tak trochu i nasral - s prominutím. Zkrácení si ten příběh totiž v žádném případě nezaslouží. Neužijete si ho tolik, unikne vám třeba spousta věcí, které jsou pro něj důležité, spousta báječných a hlubokých myšlenek…a vůbec. Tohle se prostě nedělá!!!

Až na tuhle věc, věc neuvěřitelně zásadní, sem si ale Tuláka po hvězdách moc užila. Jan Vondráček, který ji namluvil, byl naprosto úžasným narátorem. Já ho mám třeba hodně spojeného jako herce v různých pohádkách, ale už tam vás naprosto dostane jeho hlas, který vám pohladí a polaská ouška. Navíc, se pro tenhle příběh hodila i jeho barva a tónina, což je jedině v pořádku. V tomhle směru má ode mne Radioservis body k dobru, protože vybrat k jedinečnému příběhu toho pravého narátora je umění a ne vždycky je ta volba nejšťastnější. Což tedy rozhodně není případ Tuláka po hvězdách. Jako na poslech je to vážně super. Za to zkrácení pár bodů strhávám a nepřestávám se rozčilovat, ale horko těžko na tom něco změním. :( Takže hodnocení není nejšpičkovější, ale i přesto, bych vám chtěla tenhle příběh naprosto a stoprocentně doporučit, protože je to silný a naprosto báječný příběh, který vás o životě hodně naučí a rozhodně vám něco dá - zkušenosti, názory na spoustu věcí, a v neposlední řadě i báječný čtenářský zážitek na který jen tak nezapomenete.