Recenze: Klára Smolíková - Knihožrouti - Kam zmizela školní knihovna?

26. května 2017 v 8:35 |  Recenzní knihy
Výsledek obrázku pro knihožrouti
Název: Knihožrouti

Napsala: Klára Smolíková

Vydalo: Triton

Poskytlo: Triton

Krásné páteční dopoledne všem moji milovaní. Myslím si, že s blížícím se víkendem hodláme všichni sáhnout po nějaké parádní knížce a někam si s ní v tichosti zalízt. Nemám pravdu? No a kdo má děti, určitě hledá něco pěkného, milého a hezky ilustrovaného, co mi večer před spaním nebo k odpolednímu šlofíku mohl předčítat svým ratolestem. No…jestli vás pořád nic nenapadlo, tak bych tu pro vás měla jeden typ. Nedávno totiž vyšla u nakladatelství Triton zbrusu nová knížka od Kláry Smolíkové, která je svými příběhy pro děti proslulá. A právě na tuhle její novinku se dnes společně podíváme.

Kdo je knihomol, to všichni moc dobře víme. Ale máte někdo páru, kdo, nebo co, je Knihožrout? No, jestli ne, tak právě v knížce Knihožrouti s podtitulem Kam zmizela školní knihovna se o těhle potvůrkách dozvíte. Knihožrout je malá, nenápadná příšerka, která bydlí jak ve velkých knihovnách, tak i v těch našich malých domácích. Věřte mi, každý z vás má minimálně jednoho takového knihožrouta doma. Ale opovažte se je vyhazovat nebo na ně líčit pastičky. Knihožrouti totiž neškodí, ale pomáhají. Knížky opravují, oprašují, hýčkají, přerovnávají. Každý z nich je jiný, každý dělá něco jiného a všichni do jednoho jsou opravdu správná parta. A s touhle povedenou bandou se kdysi dávno skamarádili Aleš se Zorkou. A právě jejich pomoc, a možná, že i tu vaši, budou tihle dva čtenáři a žáčci druhé třídy potřebovat při pátrání po zmizelé školní knihovně.

Celé pátrání začne vlastně docela nevinnou a běžnou návštěvou místní městské knihovny. Aleš se Zorkou totiž dostali nového pana učitele, který jim zadal k přečtení tři knížky, o kterých si v průběhu následujících měsíců mají ve škole povídat. Průšvih je, že v městské knihovně mají všechny knížky, které mají děti přečíst vypůjčené a dopředu zarezervované až do zimy. Ale co s tím, když děti musí ty knížky přečíst hned? Paní knihovnice jim poradí, aby se po nich zašli podívat do školní knihovny. Tam by je totiž určitě našly. Jenže…školní knihovna se kamsi poděla.

Aleš se Zorkou, spolu s Knihožrouty v patách se tak vydávají na nelehké pátrání po tom, kam se taková knihovna a všechny knížky v ní mohla propadnout do země a beze stopy zmizet. A vy se na tuhle dobrodružnou výpravu můžete vydat spolu s nimi. Ovšem jenom v případě, že se jako správní knihomolové do příběhu patřičně zakousnete. A věřte mi, že pokud tak učiníte, zhltáte tenhle báječný, vtipný a dobrodružný příběh stejně snadno jako tabulku čokolády nebo pytlíček chipsů. Protože s těmihle dobrotami je to stejné jako s touhle knížkou. Jedno ukousnutí nikdy nestačí. :D

Klára Smolíková každou svojí další knížkou dokazuje, jak moc nápaditá a kreativní osoba to je - a věřte mi, že o tomhle něco vím. Dodneška si pamatuju její první hodinu u nás ve škole, což se o jiných kantorech říct nedá. A to už samo o sobě něco dokazuje, ne? :) A stejně vtipné, zábavné a energické jako je ona sama, jsou i její knížky. A když se k ní přidá ještě správný ilustrátor, vznikne pro knihomoly doslova a do písmene vražedná knižní kombinace.

A když už jsme u těch ilustrátorů…je třeba říct, že knížku Knihožrouti ilustrovala nadějná ilustrátorka Bára Buchalová, která se spolu s Klárou Smolíkovou a jejím týmem podílí i na vzniku komiksové revue Bublifuk, o které jste tady už taky mohli slyšet - což mi připomíná fakt, že se brzy můžete těšit na recenzi na šestý díl téhle, v naší domácnosti velice oblíbené revue. Ale zpátky k Báře. Ta e totiž stejně nápaditá jako Klára. Ono je dost těžké ilustrovat knížku, kde není moc popisů postav a vy musíte zapojit vlastní fantazii. A to tak aby jak příběh, tak ilustrace spolu patřičně fungovaly a tvořily jednotný a libozní celek, který si svoje čtenáře získá a zaujme je. A to se Báře povedlo na jedničku s hvězdičkou třikrát podtrženou.

Její ilustrace jsou vtipné, veselé a dovolím si říct, že i jedinečné. Vůbec bych se nedivila, kdyby se jimi jednoho dne stala Bára stejně profláknutá jako třeba Adolf Born. Takže pak už byste jenom přišli do knihkupectví nebo do knihovny a hned byste věděli, že tuhle knížku ilustrovala Bára Buchalová, aniž byste si to museli přečíst na knižní obálce. Doufám, že chápete a že je vám z mých předchozích odstavců jasné, že vám prostě musím knížku Knihožrouti - Kam se poděla školní knihovna, doporučit. To prostě ani jinak nejde. Navíc…blíží se den dětí, takže jestli chce svojí ratolesti udělat radost, určitě jí tuhle knížku pořiďte a společně si jí přečtěte.