Recenze: Robert Harris - Otčina

13. července 2017 v 10:28 |  Audioknihy
Název: Otčina

Autor: Robert Harris

Ahojky lidi. Poslední dobou se na blogu nic moc nedělo, ale měla jsem dovolenou a pak toho prostě bylo v práci hodně - jako vždycky, když se člověk vrátí z dovolený. Taky sem začala pomáhat v rámci dvou projektů, který podporujou český autory s čím mi nastaly nový starosti, povinnosti ale samozřejmě i radosti. Ale zase sem toho docela dost stihla přečíst a poslechnout si pár super audioknížek. A právě o jedný z nich bych vám dneska ráda napsala.

Dneska se tedy pobavíme o audioknize, kterou jsem na zrecenzování od Radioservisu, kterým tímto moc děkuju. Musim říct, že sem z týhle knížky, vzhledem k jejímu tématu, měla docela obavu. Ne ani tak proto, že bych se bála, že mě to nebude bavit, ale spíš pro to, že je to téma opravdu ostré a opravdu drsné. Přeci jen…představa, že by Hitler zůstal u moci déle, než jak tomu skutečně bylo, je poměrně děsivá. Ale o tom se dozvíte více v dalších odstavcích.

Představte si, že je rok 1964. Nebo klidně rok současný to máte asi ve finále jedno. Není to zase až tak těžký úkol, že? Máme se v těhle dobách celkem dobře, občas to sice někde skřípe, ale…každá doba má svoje. Co by se ale stalo, jak by to tady u nás vypadalo, kdyby Hitler a potažmo Německo druhou světovou neprohrálo, ale naopak ji vyhrálo a upevnilo tak maximálně svoji moc? Dovedete si představit, jak by to tady vypadalo? Z dětí by se vychovávali malí válečníci, lidi by měli vymytej mozek z nastolený ideologie a kultura tak, jak ji známe dnes, by prakticky neexistovala. Hrozný co? A právě s touhle myšlenkou pracuje Robert Harris ve svojí knize Otčina. A zajde ještě dál.

OtčinaV této době, která je dost děsivá a pro lidi náročná sama o sobě, dojde k vraždě jednoho z nejvýznamnějších představitelů, což je vzhledem k politické situaci celkem průšvih. Vyšetřováním je pověřen detektiv Xavier March, který se snaží stát tak nějak stranou, do žádné z politických událostí moc nezasahovat a jen si v klidu dělat svojí práci, tak jak umí nejlépe. Vražd ovšem dramaticky přibývá, Xyvier nemá v ruce dohromady žádný důkaz a vrah si někde v klidu lítá a je mu fajn. Navíc…blíží se Hitlerovi narozeniny, které jsou velkou událostí pro celou říši a rozhodně nikdo nedovolí, aby jejich oslavu někdo narušil.

Musím se přiznat, že Otčina naprosto splnila všechno očekávání, které jsem k ní měla. Bylo to napínavé, děsivé - co si budeme nalhávat, myšlenka, že je Áda naživu mě strašila i v noci - a zároveň hrozně zajímavé. Je pravda, že všechno sou to jenom konspirace a domněnky, ale celé to prostředí a postoje lidí k dané situaci byly naprosto parádně a realisticky vykreslené a krásné volně plynuly na pozadí vyšetřování vražd, které mají očividně nějaký politický kontext. A to je na celém tom příběhu naprosto jedinečné.

Co se mi taky moc líbilo, byl fakt, že tuhle audioknížku nenamluvil jenom jeden člověk, ale každou postavu namlouval jiný herec, případně herečka. Navíc je tahle audioknížka plná nejrůznějších ruchů a zvuků, které dokreslují celkovou atmosféru dané scény. Tohle vás víc vtáhne do děje a tak nějak se tím pádem stává Otčina zajímavější a v mnoha ohledech i dramatičtější, než když máte audioknížku složenou jen s obyčejného předčítání jednoho herce.

A to je další a zároveň poslední palec nahoru a plusový bod. Takže tuhle audioknížku fakt chcete slyšet, to mi věřte. Asi není pro úplně slabé povahy, ale rozhodně stojí za pozornost a neměla by uniknout vaší pozornosti.