Recenze: Tomáš Fiurášek - Tajemná komnata

27. září 2017 v 11:20 |  Recenzní knihy
Výsledek obrázku pro tajemná komnata Tomáš Fiurášek

Autor: Tomáš Fiurášek

Vydalo: makniha.cz

Poskytlo: makniha.cz

Krásnou středu moji milovaní čtenáři. Pro dnešní den jsem si pro vás nachystala recenzi na básnickou sbírku, kterou nedávno vydal Tomáš Fiurášek u vydavatelství makniha.cz. Musím říct, že to pro mne bylo prvně, co jsem vyzkoušela básně v podstatě neprofláknutého a začínajícího autora - víte jak to myslím? Prostě od někoho, kdo se zatím nedostal do čítanek, do hodin literatury a do seznamů školní četby - prostě tak nějak do všeobecného povědomí. Ale pevně věřím tomu, že se třeba jednou takovým básníkem Tomáš Fiurášek stane. Jeho básnická sbírka Tajemná komnata je totiž velice slibným krokem ke kariéře básníka.

Tajemná komnata je poměrně úzká knížečka plná temných a občas lehce erotických básní, které jsou koncipovány do několika příběhů - což mi přišlo moc zajímavé. Každý příběh tvoří jakousi pomyslnou kapitolu knihy, což je pro čtenáře velkou nápomocí při tom, aby se v jednotlivých básnických příbězích orientoval a aby mu nesplývaly jeden do druhého, čímž by ztratili na podstatě a pointě.

Jak sám autor v anotaci a předmluvě píše, nechal se při psaní své knihy inspirovat známými autory, které má zcela evidentně načtené. Jsou jimi třeba H. P. Lovecraft či E. A. Poe a je pravda, že styl i jazyk básní z této sbírky je prodchnut duchem právě těchto autorů - což poznáte, pokud je máte načtené nebo máte o jejich tvorbě aspoň trochu tucha. Hororovost, drastičnost a temnota je z básní v Tajemné komnatě více či méně cítit- to ať posoudí každý, kdo si tuto knihu přečte, protože každý bude jednotlivé básně, potažmo příběhy, vnímat jinak dle svých prožitků, zážitků a zkušeností.

Je fakt, že každý začínající autor se z počátku nechá inspirovat těmi autory, které rád čte, kteří ho inspirují a kteří mu svou tvorbou nějak učarovali - na jednu stranu je to fajn, na stranu druhou to může být trochu škoda, protože se může často stát, že se inspirování překlopí v kopírování. Tomáš Fiurášek zatím trochu balancuje nad touhle kopírovací propastí, ale pokud bude ve svém psaní pokračovat dál a nenechá se nikým zviklat a nesklouzne právě k tomu kopírování a začne psát skutečně a opravdu sám za sebe, bude jeho tvorba ještě čtivější a zajímavější než doposud. Protože nejlepší básně vznikají tehdy, vloží-li do nich autor svoji duši.

Tajemná komnata je, pokud přihlédneme k tomu, že jde o prvotinu, velice zdařilým dílem, které rozhodně stojí za přečtení i za čtenářskou pozornost. Tomáš Fiurášek vytvořil opravdu pozoruhodné básnické příběhy s dějem, což je dle mého názoru poměrně těžké, pokud se nejedná o básně jednotlivé. Každá z kapitol má svoji ustálenou koncepci a záměr a i když je jazyk občas jednodušší a může působit trochu křečovitě - jakoby autor hledal verše jen těžko, tak aby vyjádřil to, co chce - je to rozhodně zdařilý první krok a pokud Tomáš Fiurášek neusne na vavřínech a nadále na sobě bude pracovat, máme se rozhodně na co těšit - třeba na nějakou další básnickou sbírku nebo třeba nějaký pěkný hororový příběh.