Recenze: Sarah Pinborough - Ví o tobě

25. listopadu 2017 v 15:06 |  Recenzní knihy
Ví o tobě
Název: Ví o tobě

Autor: Sarah Pinborough

S temnýma silama by si člověk neměl zahrávat. Zvlášť, když není úplně psychicky v pořádku. Výsledky a především následky pak můžou být často naprosto katastrofální. Svoje o tom ví i hlavní hrdinka knížky z produkce nakladatelství Metafora Ví o tobě. Ale kdo o kom, co ví? Kdo je hybatelem figurek na šachovnicové tabulce, kdo je jen pouhým pozorovatelem hry a kdo je jenom figurkou bez vlastní vůle, která je závislá na tom, kam ji hráč posune a jaký osud jí připraví příští tah? Kdo z nich ví všechno a kdo neví naopak vůbec nic?

No minimálně Louise ví, že spí s ženatým mužem, který navíc její šéf. Jeho žena Adele, která se svého času jako mladé děvče léčila na psychiatrii, ví, že má její manžel milenku. Zatím sice neví, o koho jde, ale brzy se to dozví. David, Adelin manžel, zase neví vlastně nic a přesto jako by věděl všechno. Ví, že jeho žena není psychicky úplně v pořádku. Ví, že si začal poměr se svojí podřízenou a ví, že v manželství není tak úplně šťastný. Co ale neví, že se jeho žena a jeho milenka staly náhodou - nebo snad zásahem jedné z nich? - celkem dobrými kamarádkami. Neví, že jeho žena potajmu spřádá svoje vlastní plány a neví ani to, že je jenom hloupou bezduchou loutkou v její hře.

A tohle zpočátku nevíme ani my, i když se brzy máme dozvědět vše, co je pro tenhle příběh podstatné. S jako jediní máme tu jedinečnou možnost dozvědět se úplně všechno. To je nám jako čtenářům tohohle hororového thrilleru dáno. A my bychom toho měli patřičně využít a začíst se do řádků plných napětí, nečekaných zvratů a poměrně překvapivých okamžiků. Navíc…my jsme těmi jedinými soudci a rozhodčími celkem nebezpečné hry, kterou s námi a potažmo i s postavami své knihy rozehrává britská autorka Sarah Pinborough.

Musím říct, že jsem měla z počátku se do téhle knížky začíst. Byl takový nijaký, neslibovat bůh ví co a tak nějak mě nedokázal přimět k tomu, abych knížku zhltala na jeden zátah. Když ale překlenete těch pár stránek, které nejsou tím nejlepším rozjezdem, čeká na vás opravdu úžasný příběh, který vám nedá spát. Musím říct, že jsem celkem dlouho netušila kdo je v tomhle příběhu klaďas, kdo záporák a kdo je jen tichým pozorovatelem, který je ve všem stejně neutrální jako slavné Švícarsko. Ale pak, když jsem to celé rozlouskla, byla to docela silná šlupka, která mě donutila otočit na další a další stránku dokud sem nedošla až na konec.

Hodně se mi líbil nápad s lucidním sněním, který sem se svýho času z jisté životní nutnosti trošičku naučila taky - a věřte mi, že je to sice fajn dovednost, ale stejně tak je to celkem nebezpečný, znepokojivý a křehký dar, se kterým člověk musí zacházet obezřetně a velice opatrně. Takže mi tohle téma bylo opravdu hodně blízký a musím přiznat, že Sarag Pinborough v knize Ví o tobě - což je mimochodem její prvotina, která se opravdu hodně povedla - ukazuje a poukazuje na to, jak moc nebezpečná může podobná vlastnost být. Zároveň ve své knize pracuje s dalšími podobnými schopnostmi, které na lucidní snění úzce navazují a tak nějak fungují a koexistují ve vzájemné pospolitosti i na to, jak moc můžou být tyhle schopnosti zneužitelné, pokud je začnete ovládat na vysoké až mistrovské úrovni.

Ví o tobě je opravdu mistrovským literárním dílem svého žánru, se kterým se člověk jen tak nesetká. Trochu mi to připomnělo sérii Zahrada od české spisovatelky Jany Richterové - kterou mimochodem všem moc doporučuju. Je fakt, že mnohým lidem se tahle knížka svým námětem i zpracováním může jevit jako neuvěřitelné, nemožné a neskutečné, - ve smyslu nereálně nebo neproveditelné - ale já to vidím jinak. Pokud těmhle věcem věříte a pokud s nimi máte nějakou silnější zkušenost - nejlépe samozřejmě osobní - budete o pravdivosti tohoto příběhu stoprocentně přesvědčeni. Stejně jako já.

Ví o tobě je v každém ohledu velice čtivou knihou, - pokud pomineme ten rozvláčný a celkem řídký začátek - která vás pohltí a jen tak snadno vás ze svých spárů nepustí. Jakmile překonáte těch prvních pár stránek, čeká na vás příběh hustý jako ten nejlepší puding, drobátko děsivý a chuťově dokonale vyvážený. Je vážně moc dobrý a věřte mi, že si na něm pochutnáte stejně, jako na vašem nejoblíbenějším jídle.

Takže pokud ste se k němu ještě nedostali nebo váháte, zda je to příběh, který bude stát za to, tak vás ubezpečuju o tom, že to za ten čas, kterým nad ním strávíte - a věřte mi že nebude bůh ví jak dlouhý, protože jakmile se začtete už ho nebudete muset odložit - se vám opravdu vyplatí. Ví o tobě je prostě dobrá časová, a pokud si tuhle knížku koupíte, tak i finanční investice.