Recenze: Rudyard Kipling - Knihy Džunglí

16. ledna 2018 v 10:15 |  Audioknihy
Book cover

Autor: Rudyard Kipling

Poskytlo: One Hot Book

Na knížce Rudyarda Kiplinga Knihy Džunglí jsem vyrůstala už jako malá holka. Od prvních přečtených řádek jsem zamilovala do příběhu chlapce Mauglího, jeho přátel i životních průvodců pantera rozvážného, rozumného a ve všech směrech racionálního Baghíry, lehkomyslného, trochu neohrabaného, ale přesto velice dobrosrdečného medvěda Balúa i celé vlčí smečky, která se malého, opuštěného a hladového chlapce ujala a vychovala ho jako sobě rovného. A zamilovala jsem se i tygra Šér Chána, který mi ve finále už tenkrát přirostl k srdci nejvíc - očividně se už tehdy projevily moje sklony k tomu zamilovávat se a tak nějak všeobecně fandit a drobátko sympatizovat s hrdiny, kteří jsou od počátku vykresleni jako záporní. A to mi zůstalo dodneška. Pořád mám raději ty hajzlíky, lumpy a zločince, než ty, kteří zachraňují princezny před krvelačným drakem. :)

Dokonce si pamatuju, že už tenkrát, jako pětiletá holčička jsem měla tuhle knížku namluvenou na kazetě do magnetofonu, což je dneska už ultra retro vzpomínka. Dokonce byla i ozvučená tygřím vrčením, zpěvem ptáků a tak. A milovala jsem jí tolik, že sem jí přehrávala před usnutím tak moc, až jsem jí úplně ohrála a zničila. Takže jsem to tehdá obrečela a nějak se s tou ztrátou smířila. Až teď, po skoro dvaceti letec - což je naprosto šílený číslo - se mi Knihy džunglí jakožto audiokniha dostaly opět do rukou a to díky produkci vydavatelství One Hot Book, které ji někdy v létě vydalo. Musím říct, že tu starou ohranou kazetu, kterou jsem si jako malá zamilovala, už mi nikdo plnohodnotně nevynahradí, přesto však je tahle nová verze - která má mimochodem úžasnou obálku a s ní ladící plakáty - velice zdařilá. A právě na ní se podíváme v dnešním článku.

Zákon džungle platí pro všechny stejně - ať už jste vlk, medvěd nebo poťouchlý opičák. Nebo by alespoň pro všechny platit měl. Je fakt, že se najdou tací, kdo se rozhodnou tenhle zákon porušit a stanou se tak jakýmisi psanci odtrženými od ostatních ze svého stáda nebo smečky. I vlk Akéla tak trochu zákon poruší. Stane se tak v okamžiku, kdy se rozhodne adoptovat lidské mládě a vychovat ho pospolu se svými vlčaty. Ten chlapec dostane jméno Mauglí. Časem však začne lidské mládě pro celou džungli znamenat jisté silné nebezpečí - přeci jen je to pořád člověk, ze kterého může jednou vyrůst lovec a krotitel ohně. Navíc kolem krouží tygr Šér Chán, který nenávidí lidskou rasu z celého srdce a přislíbil, že Mauglího zabije. Je tedy bezpodmínečně nutné odvést Mauglího zpátky k lidem. Tímhle úkolem je pověřen panter Baghíra, který se tak stává Mauglího průvodcem celou džunglí.

Knihy džunglíNa své pouti do lidské vesnice se Mauglí s Baghírou a nakonec i s medvědem Balúem, který se k nim tak nějak samovolně přidá, dostanou do mnohých nebezpečenství - třeba když Mauglího unesou opice, aby ho předvedly před svého krále, který si ze všeho nejvíc přeje podobat se lidem a moc rád by vládl ohni. Střetnou se i se stádem sloních vojáků, které kráčí džunglí v nekonečném vojenském pochodu a bojovém výcviku nebo se zákeřným a všem obávaným tygrem, kterému se náš malý lidský hrdina musí postavit tváří v tvář. A nesmíme zapomenout ani na hada Ká, který vás svým pohledem okouzlí natolik, že zapomenete, kým jste, kam jste chtěli jít a stanete se tak jeho obědem nebo večeří. Džungle zkrátka a dobře oplývá neskutečným množstvím nebezpečí nejen pro místní zvířata, která se tu narodila a umí si tak s mnohými nástrahami poradit, ale především pro malé lidské mládě, které tu zkrátka a dobře nemá co pohledávat.

Jestli vás zajímá jestli Mauglí dojde do vesnice a vrátí se zpátky k lidem nebo jestli se stane něčím jídelním chodem, budete si muset tenhle příběh přečíst (teď nedávno vyšel v krásné ilustrované verzi s kresbami Adolfa Borna) nebo - pokud nemáte na čtení tolik času - si ho pusťte jako audioknihu. Na webu One Hot Book si ho můžete snadno pořídit a třeba si ho nadělit pod stromeček.

Mě osobně se tahle audioknížka fakt moc líbila i když k ní mám jednu menší výhradu. Malinko mi vadilo, že každou kapitolu, respektive příběh, který Mauglí na svém putování do vesnice prožije, namluvil jiný narátor. Což není nic špatného, ale osobně bych raději uvítala, kdyby každý z herců namluvil jednu z postav, které se v téhle knížce objevují a vyprávěcí část by měla taky svůj jedinečný hlas. Tak nějak by mi to pasovalo víc. Ale jinak nemám One Hot Booku ani jednotlivým narátorům, kterými jsou například David Novotný, Igor Bareš, Jan Vlasák nebo Jaromír Nosek, co vytknout. Tahle audioknížka, určená především dětem, se prostě povedla.