Výsledek obrázku pro nakladatelství jota - logo Výsledek obrázku pro one hot book Související obrázek Výsledek obrázku pro má kniha - logo

Rozhovor s Vasilem Fridrichem účinkujícím v audioknize TO

19. února 2018 v 11:16 |  Kosmikovník

Vasil Fridrich (* 1976)
Absolvoval DAMU, během studia také účinkoval v divadelním spolku Kašpar a v divadle J. K. Tyla v Plzni. V roce 1995 se stal členem CD 94 v Divadle v Celetné. Po skončení studií získal angažmá ve Švandově divadle, v letech 2002-2005 působil ve Středočeském divadle Kladno. V současné době působí v Městských divadlech pražských. Zahrál si například ve filmech Hodinový manžel (2014), Kobry a užovky (2015) nebo Teorie tygra (2016). Dále účinkoval v audioknihách vydavatelství OneHotBook: Všemi dary obdarovaná (2016), Totální rauš (2017), Do vody (2017), Kosmonaut z Čech (2017), Jack Reacher: Nevracej se (2017).


Krásnou středu moji drazí. Dneska se opět podíváme na jeden z rozhovorů, který mi přistál v mejlu v rámci mojí spolupráce s vydavatelstvím audioknížek One Hot Book. To v současné době vydává jeden z nejepičtějších románů, jaký kdy spatřil světlo světa. S To o mého milovaného Stephena Kinga. Nedávno jsem tu zveřejňovala první upoutávku na tuhle ultra mocnou audioknížku a dneska se spolu se mnou můžete začíst do rozhovoru s jeho narátory, kterých je opravdu požehnaně - jeden za vypravěče a jeden za každou jednotlivou postavu - a o to víc bude audioknížka věrohodnější, skutečnější a postavy o to živější. Vzhledem k tomu, že je tenhle rozhovor opravdu dlouhý - každý herců odpovídal na stejnou sadu otázek - rozhodla jsem se ho rozdělit do 7 částí, které vám tu budu postupně zveřejňovat. Jinak by byl tenhle článek šíleně dlouhej a nejsem si jistá, jestli byste si ho takhle v kuse celý přečetli. Takhle se aspoň budete mít v týdnu na co těšit. V tuhle chvíli e tedy podíváme na prvního z herců, a sice s Vasilem Fridrichem, který se ujal role Mikea Hanlona, jednoho se sedmi statečných dětí, které se rozhodly Tomu postavit tváří v tvář.



Znal jste Kingův román či jeho filmovou adaptaci TO předtím, než jste se stal jedním z účinkujících v audioknize? A znal jste jiné knihy Stephena Kinga či jejich filmové adaptace?
Stephena Kinga jsem znal jen velmi povšechně coby mistra hororu. Žádnou jeho knihu jsem doposud nečetl a ani jsem neviděl žádnou z filmových adaptací. V tomto smyslu jsem tedy prvnička.

Četl jste jen "své pasáže", nebo celou knihu? Čím vás příběh oslovil?
Před natáčením jsem stihl přečíst jen první polovinu, a musím říct, že první setkání s Kingem jako autorem pro mě bylo velmi příjemné. Přestože je to román nesmírně rozsáhlý, je na každé stránce tak intenzivně napínavý, že máte chuť ho hltat dál a dál.

Bál jste se při četbě? Co vám při v příběhu připadalo nejděsivější?
Jako otec mívám problém s díly, kde jsou vystavené nebezpečí děti, protože si do nich pochopitelně projektuji svoje vlastní potomky. Stephen King toto tabu, že by děti v literatuře či filmu neměly umírat, porušuje, ovšem dělá to způsobem, který je natolik fascinující, že mu to musím coby čtenář odpustit. Při čtení jeho románu mě těšila zejména brilantní práce s napětím. Udržet si, i přes mohutnou stavbu díla, neustálou hladinu nervózního čtenářského rozechvění považuji za mistrovství. Při četbě ve studiu jsem se už bál jen vlastních chyb. Ale když jsem si TO četl na chalupě, kde rodina v klidu dřímala v podkroví, zatímco já pravidelně usínám u kamen v přízemí, musím říct, že sny nebyly pokaždé zrovna poklidné. Některé z bravurně popsaných obrazů se mi tu a tam vyjevovaly ve snech… Takže Stephenovi Kingovi a audioknize vděčím za to, že jsem se v létě moc nevyspal. (smích) Ty chvíle, kdy je zlo už viditelné, momenty, když se objeví klaun, vlastně přestávají být děsivé. Nejintenzivnější úzkost je vždy ta chvíle těsně předtím. Kdy už je zřejmé, že se nebezpečí blíží a je tak blízko, jak jen si dokážete představit, ale jen ho tušíte. Vůbec nevíte, kde se zjeví a jakou bude mít tentokrát podobu.

Bylo náročné číst tak, abyste v posluchačích vzbudil strach? Jak jste se snažil spolu s režisérem při četbě navodit atmosféru napětí, děsu…?
Myslím, že to vlastně ani není potřeba. Text je natolik kvalitní základ, že když ho čtete pokorně a po smyslu, není nutné do něj vsazovat nějakou další strašidelnost.

Jaký máte vztah k hororům? Proč myslíte, že jsou tak oblíbené?
Vztah k hororům nemám prakticky žádný. Myslím, že jsem první viděl ještě za dob svého útlého mládí na nějaké videokazetě s příšerným dabingem. Pak jsem asi před deseti lety zhlédl v kině horor, který měl být dle hodnocení recenzentů dobrý. Několikrát jsem se lekl, ale jinak jsem se příšerně nudil a místy měl pocit, že se jedná spíše o parodii daného žánru. Ale vzhledem k tomu, že King je tak výjimečný autor, nehrozí, že bychom posluchačům naší audioknihy dali aspoň na malý moment vydechnout. Všichni se rádi bojíme, abychom si pak mohli užít, že jsme vlastně v bezpečí. Jako v sauně - nejdřív jdete do vedra, abyste se následně mohli ochladit ledovou vodou. A já to vnímám tak, že čím více se těšíte do bezpečí, o to intenzivnější děs si musíte předtím nadávkovat.

Jak se vám zamlouvala "vaše postava"?
Autor líčí každou z hlavních postav úplně jinak, každá má jiný vnitřní běs, každá ho řeší odlišným způsobem. Mike není hned zpočátku součástí nejužšího kruhu Klubu smolařů, stane se jí až mnohem později. Je jasně definován barvou pleti, která ho ještě v 50. letech, kdy se děj odehrává, zcela zřetelně odděluje od ostatní komunity. Tenhle parametr se projeví v textu, nebylo potřeba tu figuru nějak speciálně charakterizovat. Mike má z hlediska struktury příběhu navíc takovou zvláštní funkci… Právě on je hybatelem, který svolá po letech všechny hlavní aktéry zpátky do města Derry. Sbírá podklady, archivuje události, rozhoduje, jestli spustit mašinérii závěrečného děsivého souboje, který může pomoct situaci vyřešit, ale také nemusí. To váhání, jestli už nastal správný okamžik, je na něm zajímavé. Mike jako jediný ze sedmi dětí zůstal v rodném městě, monitoruje dění a coby bájný krysař je přiláká zpátky. Autor v něm má protagonistu, který pátrá po původu zla v Derry a postupně vlastně celé tajemství objevuje, a čtenář nebo posluchač to má šanci objevovat s ním. To je velmi rafinovaný způsob, jak předat informace, které jsou zapotřebí pro to, aby se čtenář v bohatém předivu vyznal.

Čeho se nejvíc bojíte? V jaké podobě, by se vám TO zjevilo, kdyby vás chtělo co nejvíc vyděsit?
Asi jako každý rodič mám i já slabé místo v dětech.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama